2009. május 27., szerda

Eperlekvár kókusszal és marcipánnal már karácsonyra!

Nálam az a szokás, hogy karácsonyra nem ajándékot veszek a legfontosabbaknak, hanem meglepem őket az általam készített süteményekkel, likőrökkel. Minden évben karácsony előtt kb két héttel elszabadul a pokol a konyhában. Bevásárlás, megindul a nagyipari mennyiségű sütemény "legyártása", mert ez ilyenkor tényleg gyártás, nem szerelem és nem kedv kérdése, készen kell lennie legkésőbb 23-án éjjelre mindennek, hogy 24-én már csomagolva vihessük szét a rokonok, barátok közt. Általában 10-12 féle süti készül és valamilyen likőr. A sütik között minden évben megtalálható a mézeskalács, a mézespuszedli, a zserbó, a bejgli, a manduláskenyér, a gyümölcskenyér, a panettone, a gesztenyés csók, valamilyen bonbon féle, a cukrozott narancshéj. Tavaly ezekhez jött a kandírozott gyömbér, a gyömbéres golyó és még vagy három féle. Szó szerint beszorulok a konyhába. Hetek telnek el úgy, hogy munka után hazaérve éjfélig sütök, előkészítek, mosogatok, díszítek, elpakolok stb, stb. Ez ilyenkor roppant fárasztó, nem beszélve a karácsonyi vacsorákról, barátok, rokonok elkápráztatása nem kis feladat. Szeretek főzni, és már írtam, hogy sütni pláne. De ilyenkor sokszor érzem úgy, jövőre ezt biztos nem így csinálom, mert taposómalom a javából, nem ünnep. Ezért átgondoltam a dolgot, és úgy tervezem, idén ez máshogy lesz. Idén mindenki olyan ajándékot kap, ami folyamatában készül, egész évben. Most van eperszezon, tehát egyértelműen kell valami eperből. De ne legyen sima lekvár, legyen valami csavar benne. A hétvégén készült édesség volt az ötletadó. A kókusz és a marcipán olyan jól feküdtek egymásra az eperrel, hogy azt gondoltam, miért ne zárhatnám ezt üvegbe? Karácsonykor a savanykás eper a kókusszal egy leheletnyi marcipánnal... Hmmm. Jó lesz ez! Hétfőn kb 400,- Ft-os áron megvettem az epret. 4 kiló volt, kisszemű, az eladó elmondása szerint mézédes eper. (Én nem szeretem, mert magos, így nem kostóltam meg...) Lecsumáztam (a kisszemű eper egyetlen hátránya, hogy az ember megőszül mire leszedegeti róla a nem kellő dolgokat...) megmostam, leszárítottam, majd megszórtam cukorral. Sima kristálycukorral. Félretettem és kifőztem a befőttes üvegeket. Majd feltettem főni. Botmixerrel áttörtem, de nem teljesen, figyeltem rá, hogy egész szemek maradjanak benne. Nem főztem sokáig, talán egy órát. Az utolsó tíz percben beletettem a kókuszreszeléket, és a reszelt marcipánt, majd kettőt rottyant, kiszedtem az üvegekbe, jól rázártam a fedőt és fejreállítottam őket. A pulton hagytam kihűlni, elmaradt a szárazdunszt. Remélem, ebből nem lesz gond. Gyönyörű színe lett, már-már a málnára emlékeztet. Az ízében csak leheletnyien érződik a kókusz és a marcipán, nem vették el az eper főszereplését, csak kísérik azt. Ebből az adagból kb 9 üvegnyi (kb 3 decis üveg) lett. A színe gyönyörű, az íze édes. Tökéletes ajándék lesz karácsonyra!
Hozzávalók
  • 4 kg eper, tisztítás után kb 3 kiló 80 dkg maradt
  • 1 kb cukor
  • 10 dkg kókuszreszelék
  • 10 dkg marcipán

6 megjegyzés:

harmony írta...

"Minden évben karácsony előtt kb két héttel elszabadul a pokol a konyhában...Szó szerint beszorulok a konyhába. Hetek telnek el úgy, hogy munka után hazaérve éjfélig sütök, előkészítek, mosogatok, díszítek, elpakolok stb, stb." - és mit szedsz hogy ennyire pörögsz?:) mert ezt még olvasni is rossz, nemhogy végigcsinálni:D egyébként a sok sütemény nem vmi egészséges :P

szepyke írta...

Várok a karácsony utáni pihenőre, amikor feltett lábbal egész nap tévét nézek. :) Nem feltétlenül élem meg rosszul a dolgot, csak utólag érzem, hogy megint sok volt. A mézeskalácsot 4 kiló lisztból csinálom, és egy nap elmegy vele... Viszont nagyon értékelik, akik kapják!:-))) Ezt viszont nagyon jó látni! :-))))

Edge írta...

A cukor 1 kg a lekvárban? Vagy kb 1 kg?
Köszi!

szepyke írta...

Kb 1 kiló tíz deka lehet benne a cukor. Nagyon édes lett vele, de maga az eper is édes volt állítólag.

Edge írta...

Elnézést, most néztem, kekeckedésnek is tűnhet amit az előbb írtam, pedig csak kíváncsi vagyok a mennyiségre :-)

szepyke írta...

Nyugi, nem úgy vettem! Ha életemben először csinálnék lekvárt én is tudni szeretném még azt is, hogy hány percig főztem ki az üvegeket. Egyszer kell megcsinálni, utána megy csipőből. A cukor egyébként azért nem egyértelmű, mert attól is függ, hogy maga az eper, illetve a befőzött gyümölcs milyen édes. Én általában az egyharmadát teszem hozzá cukorban, többet nem vagyok hajlandó, mert szeretem, ha a gyümölcs dominál, nem a bazi édes cukor. Nekem ez a lekvár nagyon édes lett, de én amúgy sem szeretem, tehát nem gond. :-) Ha megint csinálnám, kevesebb cukor is elég lenne, de mint írtam, a zöldséges szerint nagyon édes volt maga a gyümölcs is. Nyugodtan kérdezz, ha valami nem világos. (és ezt nem sértésnek szántam, csak fogalmazhatok néha hülyén, úgy, hogy más nem érti... ) :-)))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...