2009. július 8., szerda

Kürtőskalács - házilag, sütőben




Hozzávalók:
  • l zacskó szárított élesztő ( 50 dkg liszthez való mennyiség)
  • 2,5 dl tej
  • 2 evőkanál cukor
  • 50 dkg finomliszt
  • 2 db tojás
  • 2 db tojássárgája
  • csipetnyi só
  • 8 dkg vaj
  • kb 8 dkg vaj vagy margarin a fóliával bevont nyársak megkenéséhez
  • kristálycukor a nyársak sülés előtti cukrozásához (ebbe mehet egyéb finomság is, mint dió, fahéj, kókusz, kakaó,)
Elkészítés:

Az lisztet, az élesztőt a cukrot, a tojásokat, és a két tojás sárgáját a csipetnyi sóval és a langyos tejjel a dagasztótálba mérem, és dagasztom. Akkor jó, ha elválik az edénytől. Itt jöhet bele a 8 dkg olvasztott vaj (vaj!), amivel tovább dagasztjuk. Ne ijedjünk meg, olyan, mintha a vaj kívülről lenne csak a tésztán, ha jó az élesztőnk, kb egy óra alatt a duplájára fog kelni, és eltűnik ez a vajas külső. A kelesztés szobahőmérsékleten, letakarva történjen.

Ha duplájára kelt, gyújtsuk be a sütőt közepes hőfokra, (gázsütő 4-es fokozat, 180 fok).

Lisztezett felületen kb két centi vastag csíkokat sodrunk, és az alufóliával betekert, vajjal megkent nyársakra tekerjük, figyelve, hogy két-három milliméternyire fedjék egymást. Ha ezzel megvagyunk görgessük át a felületen, hogy egyforma legyen mindenhol. Nem baj, ha a "csavarás" nem látszik, majd fog!

A kész, feltekert, átgyúrt nyársakat vízzel megkenjük és kristálycukorba forgatjuk.

Egy tepsibe fektetjük a nyársakat, és a sütőbe toljuk. Sütési időnek kb 30 percet számoljunk, és legalább kétszer "pörgessünk" a nyársakon, közben megkenhetjük vízzel, és vajjal is, hogy a cukor szépen karamellizálódjon rajta! Amikor késznek ítéljük, egy villával toljuk le a nyársakról a kész kalácsokat!

Már kész is! Remek, dolog otthon a sütőben elkészíteni ezt a csodás kalácsot!
Az én nyársaim Erdélyből jöttek a múlt héten. Négy darab egy kis tepsivel kb 1500,- Ft-ba került! Ezek nem a nagy nyársak, hanem a kisebb, "minik". Ebből az adagból kb 7 kalács jön ki ezzel a formával sütve. A hét db kalácsból bőven jut a szomszédoknak is! :D

Feltekert állapotban, átgyúrva:


Vízzel megkenve, cukorban megforgatva:

A sütőbe kerülés előtti utolsó pillanatokban. Így egy tepsibe négy nyárs fér el, de nehéz a forgatásuk, ezért egyszerre szerintem elég kettőt, maximum hármat sütni.


És a folyamat képekben, a végtermékkel:


41 megjegyzés:

Chef Viki írta...

Igazán guríthatnál belőle egyet :-)

Gyönyörűséges! Ugye milyen jó volt melegen tépkedni?

szepyke írta...

Ok, guríííííííííííííííítom!

Milyen jó volt melegen tépkedni, és milyen illat van a lakásban tőle...
És hogy gyűlnek rá a szomszédok...:D

chilii írta...

nyilvános izgatás tipikus esete! :)

szepyke írta...

Én kérek elnézést... :DD

Wise Lady írta...

Nagyon szépek lettek!
Imádják a gyerekeim is. Két nagyfiunk sokáig kürtősöknél segített, ezzel egészítették ki a zsebpénzt. Nálunk az ő reszortjuk a sütés, nekem csak enni kell:)))

szepyke írta...

Az első széria nem lett ilyen szép...
Azt sajnos a tepsiből kellett már a konyhában a tűzhelynél állva megenni. Arról nem készült fénykép. :D

KryaSpirit írta...

Nagyon szépek lettek! Ilyen nyársakat hogy tudtál beszerezni? Én is szeretnék ilyet! A tojást ki lehet hagyni belőle szerinted, vagy feltétlenül szükséges!

szepyke írta...

Benzsi, Erdélyből hozták nekem. Anno a Vaterán láttam ilyen nyársakat, ott 3000 körül árulta valaki. Akkor éppen lecsúsztam róla. Aztán majdnem csináltattam magamnak, de közben kiderült, hogy a barátnőm megy Erdélybe. És megkértem, és megvette. És az egész nem került csak olyan 1200-1500 Ft körüli összegbe.
Nagyon érdekes tésztája van. Az, hogy a vajat a végén öntöm hozzá, nagyon furcsa volt, mert olyan lett az egész, mint egy csúszos gyurma. Szerintem kell bele a tojás, de ma készülök egy következő adagot sütni, ha nem ma, akkor holnap. Kiveszek majd egy adagot és megnézem milyen tojás nélkül. Lehet, hogy találsz valakinél tojásnélküli változatot is a tésztához.
Egyébként, ez is valami olyasmi, amivel kb 5 perc munka van, és remek kis desszert lesz belőle. Én a Houset tegnap meleg kürtőskaláccsal a kezemben néztem. :DD

Milene írta...

Nagyon szép!
Én kukorica kórón sütöm, és megtöltöm krémes krémmel. Valahol karácsony körül van fent a blogomon:)

Csibe írta...

Megyek én is "gyűlni" ;)
Szinte érzem az illatát!!!

szepyke írta...

Jaj, azt nem írtam bele, hogy adtak hozzá receptet is, de ott olajban kell kisütni a tésztát. Hát,nem azt csináltam meg...

szepyke írta...

Citromfű, milyen krémmel?
Megyek, megnézem a recepted!

Csibe, a szomszédaim mellett simán elférsz, gyere!!:D

trinity írta...

Hát persze , hogy erre gyűlnek a szomszédok:)
Szuperek a kis nyársak!Én mit kínlódtam, mennyi papírhengert gyűjtögettem:OOOO

trinity írta...

Ha meg már megetted úgyis:(((Lemaradtam:((

szepyke írta...

Trinity, holnapra sütnöm kell, tegyek félre?:D

Hanga írta...

Szinte érzem az illatát... kénytelen leszek egy adag tésztát bekeverni:)

szepyke írta...

Hanga, olyan édesen vaníliás volt az illata, pedig a vaníliát meg sem mutattam neki. A cukor is sima kristálycukor volt. De mégis olyan vaníliás sütemény illata volt. Nem vicceltem, hogy az első adagot már a tepsi mellett állva ettük...

Andi/cuki írta...

Azt hiszem Trinitynél láttam meg előszőr és nekiálltam energiaitalos dobozokat gyűjtögetni egyből,valaki azt javasolta.Közben össze is gyűlt,úgyhogy valamikor elkészítem és én is felrakom,de ezt most nagyon megenném!Kár,hogy most nem vagyok a szomszédod!:-)

szepyke írta...

Jaj, nekem csak az egyik szomszédom normális... A másikra már rendőrt is kellett kihivnunk, mert folyamatosan ment a danaj... Mi meg folyamatosan nem aludtunk miatta.
Úgyhogy, annyira ne akarj a szomszédom lenni, mert egy kürtőskalácsért elviselni a másik familiát... hát, az sajnos nem éri meg...

De belátom, hogy elég jól sikerült képet tettem fel a tegnapi mutatványomról! :D

mandy tarragon írta...

ilyenkor lennek a szomszedod :)

KryaSpirit írta...

Kíváncsian várom, milyen lesz tojás nélkül. Papír hengereket már én is gyűjtöttem, de mennyivel kényelmesebb lenne egy igazi eszközzel. Azt jól láttam, hogy a tepsi aljára nem ért le a tészta, hanem a henger megtámaszkodik a tepsi peremén?

Andi/cuki írta...

Szóval valamiféle társasházban laksz? Vagy lakótelepen?
Isten bíz én nem danajkodnék!
Még frissen sült pitét is vinnék!

szepyke írta...

Nah, lányok, már kel a következő adag... Kicsit ráindult a nép...

Ha nem üvöltöztök egész hétvégén, esténként, nem hallgattok mulatós és társai zenét üvöltve, nem ordibáltok és nincs minden hétvégén buli, akkor, könyörgöm, gyertek, költözzetek a szomszédomba. A falszomszédomba...

Andi, igen, társasház, de kb 50 éves épületek, ide született lakókkal, én meg a "beköltöző" vagyok... Amikor kb 12 éve ideköltöztem, megkérdezték, hogy apukámék mikor jönnek? Én meg mondtam, hogy remélem soha, mert ez az én lakásom, nem a szüleimé. Nah, az élet, sava-borsa... És már járt nálunk a rendőrség is, mert kicsit elég volt, hogy két hónapig semmit nem aludtunk, mert ahogy jött az este, indult a buli, a mulatós, az orditozás... Nah, mindegy.

Benzsi, begyúrtam, teljesen tojás nélkül, hát... kiváncsi vagyok, hogy milyen lesz. Jah, nem az egészet, csak az egynegyedébe nem tettem tojást. Már kel,úgyhogy, most várok.

Mandy, gyere!
Illetve, mind gyertek! :D

Jah, Benzsi, pont akkora az a tepsi, hogy éppen hogy felfekszik a két végére, de lehet, hogy most úgy fogom csinálni, hogy a tepsibe is vajat teszek, és azon fogom pörgetni...

szepyke írta...

Benzsi, eddigi tapasztalat:
tojás nélkül is tökéletesen megkel, viszont sokkal nehezebb vele dolgozni. Csináltam egy másik adagot fele annyi tojással, annál ugyanez a helyzet.
Már a sütőben volt egy adag. Szétesett... Ez lehet bármitől is, de nincs tartása a tésztának, nem olyan ruganyos, mint tojással.

szepyke írta...

Benzsi, a kevesebb tojással készült is darabokra esett. Szerintem kell bele a tojás. Most egy tepsit kibéleltem vele, és a darabokat megsütöm cukorral meghintve. Jelzem, az íze tökéletes, csak nem úgy néz ki, mint egy kürtőskalács, de az íze olyan. Most várom azt a változatot, ami egy tepsiben van, darabokban....

Milene írta...

Szepyke, a krém amivel töltöm az sima krémes krém. A krémes lepény krémje.
Próbáld ki vele, valami isteni!!!

És én is lennék a szomszédod:) Nem hangoskodunk, és csak minden második hétvégén bulizunk. Meg néha hét közben is:)

szepyke írta...

Citromfű, ők is igy kezdték, aztán eldurvult a dolog és minden cimborájuk ide járt bulizni hozzájuk.És az italos ember bátor, nagyon bátor, meg hangos is...

KryaSpirit írta...

Jaj nagyon sajnálom, hogy bonyodalmat okoztam neked a tojásmentes verziómmal! Maxnál olvasgattam a műkajás posztját (mindenkinek ajánlom, aki még nem látta) és megérkezett Vegavarázs, és a hozzászólásából kiderült, hogy ő is csinált kürtőskalácsot nemrég. Biztos voltam benne, hogy tojás nélkülit, és tényleg. Ő nem panaszkodott róla, hogy szétesett, sőt a képek is azt bizonyítják, hogy nem. Lehet, hogy kicsit más a receptje, azt még nem néztem. De azért köszönöm, hogy kísérleteztél a kedvemért!!!!:D

szepyke írta...

Benzsi, megnéztem azt a receptet, amit kaptam hozzá, abban összesen egy tojássárgája van.

Leírom azért azt is neked, hátha...

50 dkg liszt, 5 dkg cukor, 1 tojássárgája, 2 dkg élesztő, pici só.
Kevés langyos tejben az élesztőt bekevered, majd jön hozzá a cukor, tojásárágja és a liszt. Meggyúr, fél órát pihentet. Kinyújt, felcsavar, és olajba mártva kisüt. Nah, ezt nem akartam kipróbálni, de lehet, hogy sütőben is kisüthető.

Vegavarázs írta...

Szepyke, csinos kis kalácsok lettek! A tepsi kifejezetten a 4 formához volt? Így együtt árulják? Próbálnék valahogy én is beszerezni ilyent. Hogy télen is ehessünk kürtőskalácsot, és ne kelljen a hóban parázs fölött sütögetni :-)

szepyke írta...

Vegavarázs, a képeken nem az a tepsi van, amit adtak hozzá, hanem egy sima tepsi. Közben rájöttem, mert már háromszor sütöttem azóta, hogy nem baj, ha leér a sütőbe, csak ki kell kenni a sütőt is vajjal, és úgy nem sül oda a tészta. Kicsit nehezebb úgy tekergetni, de sokkal szebb, pirosabb lesz, viszont elnehezedik, és csak úgy tudom megfordítani, hogy valamivel alá kell nyúlni, mert a súlya miatt elszakadhat. Jelzem, ha nem tekerem fel, akkor is iszonyat finom. Amit tojás nélkül sütöttem, az nem volt tekerhető, így úgy sütöttem, hogy feltekertem és simán a tepsibe tettem. Szerintem a titka a tészta, ami valami olyan hihetetlenül finom...
És az az érdekes, hogy mindenki azt gondolja, hogy vaníliás ízű, vagy valahogy vanília van benne, de nincs semmi, csak ahogy a cukor megsül, attól olyan illata van...
Megint egy lakásillatosító is egyben.

Vegavarázs írta...

Szepyke, köszi a gyors választ. Éppen most vannak rokonaim Erdélyben, próbálok velük vetetni ilyen kisméretű rudakat. És köszi, hogy megírtad a tapasztalataidat, nem kell nekem átmenni rajta.

andrea írta...

hű, ezt a kürtőskalácsot eddig jól eldugtad előlem!

szepyke írta...

Ott volt ez, eddig is!:)

És rettenetesen finom! Emlékszem, hogy az első adagot ott forrón a sütőből megzabálta valaki...:))))

Vicuska írta...

De jó hogy benéztem ide!!! :) Én Budapesten vettem ilyen formát nemrég, de nem érkeztem még használni, meglepett, hogy a mellékelt receptben olajban írták kisütni. Köszönöm a tapasztaltak megosztását, most már befogom használatra!

szepyke írta...

Vicuska, akkor szerintem ugyanolyan formázónk van, mert ehhez is volt egy recept, ami azt írta, hogy olajban süssük ki....

Vicuska írta...

A 4 darab forgatható forma kis fémtepsivel együtt 1900 forint volt. Az olajban sütés nekem sem szimpatikus, ezért szerettem volna utánanézni a tepsiben való lehetőségnek. És íme, megtaláltam a legmegfelelőbbet! :) Arra nem is gondoltam, hogy fóliával is be kell vonni...

szepyke írta...

Nem muszáj bevonni, de megvédi a fát...

sztundy írta...

Köszönöm a receptet...már bent van sütőben! Nagyon jó illata van!! Csak egy tipp arra, hogy leér-e a tepsi aljára...én is a gurigás-alufóliás változatban szoktam csinálni, egy mélyebb tepsibe, a gurigán keresztül egy bottal (esetleg hurkapálca) a tepsi két oldalára nyársként felfektetem. Nekem nem szokott hozzáérni a tepsihez!

Katica Konyhája írta...

Szia! Reptedet olvasva lenne egy kérdésem, írod, hogy Erdélyböl kaptad a Kürtös kalács sütö nyársakat, tudnál nekem segíteni, hogy hogy tudom megrendelni?
Elöre is köszönöm! Üdv! Kata

szepyke írta...

Szia Kata!
Sajnos nem tudom, hogy hogy tudod megrendelni, én ajándékba kaptam. szepy

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...