2009. május 4., hétfő

Pischinger torta

Az úgy volt, valamelyik reggel betértem a megszokott "kisboltba" a Mester utcában. Ezen "kisbolt" néha egészen meglepő dolgokat is árul, amit még nagy hiperekben sem kapni! Jó példa erre, hogy ma például teljesen normális Turista tejport tudtam venni, ráadásul nem egy vagyonért, 9 dkg csak 239,- Ft volt! Ebben az extra, hogy manapság tejport nem látni sehol, csak kávéba való valami pótlékot, ami közel nem a tejpor tulajdonságaival bír, süteményben egész különös mellékízt is eredményezhetnek. Még megjegyezném, hogy kedvenc Müller tejemet, ami bár kb 100 % műanyag, de én akkor is szeretem (pisztácia, marcipán ízben!) először itt tudtam megvenni ausztriai beszerzés helyett. Tehát, betértem a kisboltba és már megint mit látok? 10 db-os ostyalap, akkora méretben, mint egy pizzás tányér. Nem tétováztam, bár még nem tudtam, hogy mit fogok belőle csinálni. Megvettem, hazavittem és .... és felmentem a netre receptet keresni hozzá. Találtam is többet, fórumokon, receptes oldalakon, de valahogy nem tetszettek. Vagy nyers tojás kellett bele, vagy valami olyan, amiért nem akartam a Nagyvásárcsarnokba zarándokolni. Aztán megtaláltam a Pischinger torta receptet. Ebben pont az én 10 db-os kerek ostyalapomra írt recept szerepelt. Nem volt benne semmi extra, maximum mogyoró és mandula, de ezek, főleg a mandula mindig vannak otthon, és most még mogyoró is lapult a fiókban. (jó, most itt dicsekedhetnék ám, hogy most éppen pisztácia és extra vanília kivonat is van, illetve kókuszpehely, de nem teszem, mert még nagyképűnek néz valaki...) Tehát, recept kinyomtat, konyhába kihurcol. Hozzávalókat előszed és kb öt perc alatt összekever. Nah jó, a mogyoró megpirítása és ledarálása lehet, hogy volt még kb 3 perc, de tényleg nem több! Tehát egyszerű és gyors. 

Pischinger torta


Hozzávalók 
  • 1 csomag (10 darabos) kerek ostyalap
  • 20 dkg vaj
  • 8-10 dkg porcukor
  • 30 dkg étcsokoládé
  • 1 dl tejszín
  • csipet só
a tetejére:
  • 10 dkg mogyoró vagy mandula

A mogyorót száraz serpenyőben, folyamatosan rázogatva pár perc alatt megpirítjuk. 

Néhány percig hűlni hagyjuk, majd konyharuhára öntve és azt ráhajtva összedörzsöljük, és a lehető legtöbb héjat eltávolítjuk róla. Az ily módon előkészített mogyorót nagyobb darabokra aprítjuk.
A krém hozzávalóit vízgőz fölött összeolvasztjuk. Kihűtjük, majd habverővel felhabosítjuk.
Az ostyalapokat egyenként megkenjük a krémmel, majd a felső lap tetejét megszórjuk 
a pirított mogyoróval is.  
Száraz, hűvös helyen, becsomagolva tároljuk. Legjobb, ha kekszes dobozban vagy üvegben tartjuk, hogy az ostyalap ne puhuljon meg.



1 megjegyzés:

dottoressa írta...

Egy miskolci cukrász találmánya volt a "Pischinger-torta"...Megay Róbert 1896-ban alkotta meg, és a korabeli lapok említik, hogy kisebb skandalum követte, amikor a bécsi cukrász "lemásolta" a receptet. Maga József főherceg is megkóstolta, amikor egy hadgyakorlat alkalmával miskolcon járt, és pár nap múlva a cukrász egy léevelet kapott, melyben felkérték két db Boheme-torta (mert ez volt a neve) szállítására Auguszta főhercegné részére...mi a Bohém-tortát elfelejtettük, a világ pedig vígan ropogtatja a Pischinger-ostyalapokat. a Dolcisognare blogon az ostyalap elkészítése is olvasható! Üdvözlettel dr Lovász Emese

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...