2011. november 6., vasárnap

Olajban eltett aszalt paradicsom


Nem mondom, hogy ez most készült... 
Ahogy az már több bejegyzésből is kiderült, idén vettem egy asztali aszalógépet, és szinte csapágyasra járattam szerencsétlent... viszont olyan dolgok születtek, hogy biztosan tudom, hogy jó, hogy megvettem, és bár sok géppel, konyhai kütyüvel vagyok úgy, hogy nagy fellángolás után bekerül a szekrénybe, majd soha többet nem kerül elő, ezt a gépet bár a dobozában tárolom, ha éppen nem használom, de szegény nem tölt túl sok időt pihenéssel... Szóval, jó vétel volt és biztosan tudom, hogy jövőre is ki fogom használni a tudását. 

Ez egy teljesen egyszerű, névtelen aszaló- vagy szárítógép. 9000 Ft körüli áron jutottam hozzá az egyik multiban. Ez az a fajta, ami kerek, öt tálcája van, van rajta egy gomb, ami on/off beállítással bír, azt ennyi... 

Használata során több mindenre jöttem rá:

  • Nem szabad teljesen magára hagyni órákig, mert az egyik oldalon jobban, erősebben, gyorsabban szárít, mint a másik oldalon, így óránként legalább egyszer át kell rendezni a tálcákat... ugyanígy jobban szárítja az alsó tálcát, mint a felsőt, ezért ezt is folyamatosan pakolgatni kell... Tehát, ne hagyjuk magára egy éjszakára, mert az egyik oldal megég, kiszárad, a másik meg lehet, hogy még el sem készül...
  • Csendes, így egyáltalán nem zavaró az üzemeltetése. Egy rádió hangja simán elnyomja a gép hangját.
  • Isteni illatokat áraszt miközben a benne lévő zöldséget, gyümölcsöt szárítja.. Ez főleg a gyümölcsöknél kellemes, mert vannak zöldségek, amiknek illata engem kifejezetten zavart, ilyen például a lestyán, ami nagyon erős illatot áraszt. Erős, intenzív illatot. Ami viszont nagyon kellemes, amikor banánt, vagy kókuszt aszaltam... akkor olyan illat volt a gép működése közben, hogy az elmondhatatlan... Készült sárgabarackból lap is, ezt majd hozom és mutatom... abba pluszban került vanília... hát, valami pazar illatot árasztott. 
Térjünk viszont vissza a paradicsomra. Ez itt a képen lucullus paradicsom, ami állítólag aszalásra a legjobb fajta. 
A képen látható üvegbe nagyjából 2-3 kg fért bele. Igen, ennyi lett, azaz kb. 2,5 dl-es üvegbe elfért ennyi paradicsom. 
Hogy, hogy készült?
A paradicsomokat felnegyedeltem, a közepüket kivájtam, de nem dobtam ki, hanem leturmixoltam, és paradicsomlevesnek megfőztem. A paradicsomokat az aszalóba tettem és a gépet bekapcsoltam. Napi 7-8 órát ment a gép, azért ennyit, mert ennyit tudtam mellette tölteni. Ezalatt az idő alatt a tálcákat cserélgettem, forgattam. Nagyjából 30 óra után a héjak olyan szárazak lettek, ahogy a képen is látszik, az üveg mellett.
Ekkor tisztára mosott üvegbe adagoltam, jól belenyomkodtam, hogy minél kevesebb hely maradjon közöttük. Tettem mellé szárított kakukkfüvet, majd felöntöttem olívával az üveget. Az üveg fedőjével lefedtem, jól rácsavartam és sötét, hűvös helyen tárolom. 

Gondoltam rá, hogy kidunsztolom, de mivel ez az első próbálkozásom vele, most még csak ezt a verziót választottam. Ez egy amolyan próba. Most csináltam először, így várom, hogy mi lesz vele. Remélhetőleg nem romlik meg az olajban. Felbontás után a hűtőben tárolom majd. 

Ha most valaki megkérdezne, hogy megérte e megvenni az aszalót, illetve, tanácsot kérne, hogy vegyen e, azt mondanám, hogy mindenképpen! Olyan dolgokat készítettem a segítségével, hogy egész télre meglesz a süteményekbe való aszalt gyümölcs, az ételekbe használható paradicsom, stb. És azt se felejtsük el, hogy a gép 43 fokon aszal, így ezek az ételek élők maradnak... Hogy miért jó, ha egy zöldség, gyümölcs élő marad? Erről Gittánál minden hasznos információ megtalálható. 




3 megjegyzés:

Kati írta...

Én ma bontottam meg az enyémet, én igaz napon szárítottam, már több mint két hónapja eltettem, fokhagymát is tettem bele, eddig semmi baja, aztán meglátjuk tovább:)

Fróni írta...

Én is csináltam: a sütőben aszaltam és simán beleraktam üvegbe-olaj, pár szál kakukkfű és hello. Bent van egy üveggel a hűtőben, egy pedig a konyhában. Majd kiderül melyik bírja tovább... :)

szepyke írta...

Kati, én is gondoltam fokhagymára, csak azzal már jártam úgy, hogy belerohadt az olajba.. ezért nem mertem tenni bele...:O

Fróni, akkor te is figyeled... Komoly biológiai kísérleteket folytatunk...:)))))))

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...