2011. február 21., hétfő

Kandispálca házilag (rummal...)


A Kifőztük 2011/2. számában jelent meg ez az ötlet.
Az előállítása nagyon egyszerű, arról már nem is beszélve, hogy a boltokban megvásárolható darabok árának töredékéből is megoldható...

Jah, és akkor még nem is említettem, hogy amit mi állítunk elő, azt úgy variáljuk, ahogy szeretnénk...

Készült egy csomó féle... Nem mutatom meg mindet, mert némelyiket ajándékba készítettem, és lelőném a poént...
Legyen annyi elég, hogy színesek és ízesítettek is készültek...
Ez is ilyen... 

Ez itt kérem, rumos... ettől egészen halvány aranyszínben pompázik... az illatáról már nem is beszélve... A nagymamámnak készítettem a teájához, szerintem örülni fog neki!:)


Kandispálca házilag

Hozzávalók
  • 2,5 dl víz
  • 50 dkg cukor
  • fa pálcikák 
ízesítéshez:
  • 2 evőkanál rum
A vizet a cukorral felforraljuk, amíg a cukor teljesen fel nem oldódik, majd kihűtjük. A pálcikák végeit (5 centis részt) vízbe áztatjuk, majd alaposan kristálycukorba mártjuk. (Minél több cukorszemcse tapadjon hozzá!)
A kihűlt cukorszirupot magas falú edénybe, poharakba vagy dunsztosüvegbe töltjük. A pálcikákat belelógatjuk a folyadékba úgy, hogy ne érjenek se az edény aljához, se az oldalához. Az alja fölött 2,5-3 centiméter magasságban lógjon a pálcika, mert egy idő után az edény alján is kikristályosodik a cukor. Ha több pálcikát készítünk ugyanabban az edényben, akkor figyeljünk arra, hogy a kristályok növekedése közben azok se tudjanak összeérni. Az edényt tegyük hűvösebb, erősebb fénytől védett helyre, a tetejét pedig takarjuk le konyharuhával, hogy ne kerüljön a szirupba szennyeződés.
24 óra elteltével kezdenek megjelenni a kristályok a pálcikán, egy hét elteltével pedig elkészülnek a tökéletes kandispálcák. Minél hosszabb ideig hagyjuk a folyadékban, annál nagyobb kristályok rakódnak a pálcára. Amennyiben a kristályosodási folyamat nem indulna el, a cukros folyadékot újra forraljuk fel, növelve a hozzáadott cukor mennyiségét.



Plusz infók ezzel kapcsolatban: 
  • a már "használt" cukorszirupot újramelegítéssel ismét hadrendbe tudjuk állítani
  • figyeljünk rá, hogy a pálcák ne érjenek egymáshoz, illetve ne érjenek az üveg aljára, mert szó szerint összenőnek a cukorkristályok.... 
  • időnként rázogassuk meg a szirupot, vagy mozgassuk meg a pálcákat, ezzel megakadályozhatjuk az olyan elburjánzó pálcát, mint amelyik a harmadik képen szerepel, bár szerintem ez is nagyon jópofa lett...


És akkor néhány ötlet, azaz milyenek készültek nálam:
  • rumos
  • vaníliás (ennél a cukorszirupba egy evőkanálnyi vanília kivonat került)
  • piros (ennél a cukorszirupba egy evőkanálnyi ételfesték került) 
  • puncsos (ennél a cukorszirupba egy evőkanálnyi puncs szörp került)
És még valami...

Ilyen elven készíthetünk színes cukrot is, amit ledarálva, kicsit halványabb színű porcukrot kapunk, mint a kiindulási "kristálycukrunk" volt. 

Jó játékot!:)



16 megjegyzés:

Tücsök Bogár írta...

Ilyenek vagyunk mi gyereklelkűek! :)
Pannás(10 éves) éppen tegnap hasznosította újra a kikristályosodott cukorszirupot. Neki már ázik egy újabb adag. :)

Nelli írta...

Szépek lettek, tegnap már Tücsöknél is megcsodáltam.A nagymamád biztos örülni fog neki.:-)

Csibe írta...

ahhhaaa, rummal :))
hukkk

Lilla írta...

tiszta kémia óra, jóóó... :-)
szeretem a kémiát

Kati írta...

Ötletes!

szepyke írta...

Tücsök Bogár, én tegnap felborítottam a piros oldatot... most csinálhatok újat...:)))

Nelli, szerintem is!:)

Csibe, nah... nem mondok semmit...:))

Lilla, én nem szeretem, de ez nagyon jópofa!:)))

Kati, és olcsó!:)

Bianka írta...

Nagyon ötletes. Készíteni fogok majd ha jönnek vendégek

Mado írta...

Én is megpróbáltam a kandis cukrot kétszer is, Nem tudom mit rontok el, de nekem a cukoroldat megsűrűsödik. Így aztán mintha nem képződne rajta kristály, kiszedtem a pálcákat.
Pár napja megint megpróbáltam, megint besűrűsödött a cukoroldat. Mi lehet a baj? Milyen állagúnak kellene lennie?

szepyke írta...

Mado, nem lehet, hogy túl sok benne a cukor? Elvileg átlátszó szirup, ami idővel opálosodik, és a pálcán elindul a folyamat, de az üveg alján, falán is... Minél tovább hagyod, annál nagyobb lesz, de az üveg alján is egyre vastagabb rétegben áll majd a cukor ugyanilyen kristályosodott formában.

Mado írta...

Jaj de jó, hogy épp itt vagy!
Hát nem tudom...50 dk cukorhoz 2,5 dl vizet tettem, és csak felmelegítettem olvadásig. Kihuzgálom naponta a pálcát, a Tiéden olyan szép nagyok a kristályok. A tegnapi felfőzést még hagyom, aztán majd meglátom. Nekem átlátszatlan a "folyadék".

szepyke írta...

Akkor nem olvad fel teljesen a cukor. Átlátszónak kell lennie, még kihűlve is! Aztán egy-két nap múlva már kristályosodik, de szerintem akkor is átlátszó, csak már az üveg felületén is megtapad, ezért nem lehet teljesen átlátni rajta..
Próbáld ki, hogy amit most kezdtél volna, azt forrald fel megint, közben a pálcákat áztasd vízbe, aztán mártsd megint cukorba, hogy vastagon fedje a kristálycukor, mert majd ezekből a cukorszemcsékből fejlődik tovább a cukor. Hűtsd ki majdnem teljesen a szirupot és utána mártsd bele óvatosan a pálcákat, hogy a rátapadt cukor biztosan rajta maradjon. Tedd sötét helyre, és hagyd ott pár napig. Nekem most megint "fejlődik" három pálca piros... gyönyörűek lesznek!:))

Mado írta...

Köszönöm szépen. Épp az előbb néztem a pálcákat, most látok már rajta körben cukrot, de nem olyan nagyok a kristályok, mint ezen a fenti képen.
Hagyom békében, remélem ez már
jó lesz.
Két főzetet is csináltam, csak lesz belőle valami : )
Szepyke, írtam mélt a vaniliával kapcsolatban, azt hiszem kedden...légyszi nézd meg!
Köszönöm!

szepyke írta...

Mado, válaszolok majd a vaníliára, csak időt kérek!:)
És ne add fel, szerintem sikerülni fog a kandispálca is!:)

Mado írta...

Nagyon angyalka vagy!
Mindent köszönök, az utóbbi választ is.

Névtelen írta...

szia
lehethogy még nagyon reggel van és nem fog az agyam, de nem tudom, hogyan oldjam meg azt, hogy ne érjen a pálcika le az edény aljára? mitől áll meg a levegőben?
köszi Ildi

szepyke írta...

Szia Ildi,
egy hurkapálcát teszel keresztbe a pohár tetején és ahhoz rögzíted egy gumival vagy egyszerűen hozzá kötöd a pálcikát. Nézd meg TücsökBogárnál van róla fotó is:
http://tucsokbogar.blogspot.hu/2011/02/kandispalca.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...