2011. február 23., szerda

Mákos, diós kalács vaníliasodóval





A megszokott kalácstésztámhoz elhasználtam a mélyhűtőben megtalált, eredetileg a karácsonyi bejglihez készített töltelékeket, azaz a diós és mákos tölteléket. 

Ez a kalács remekül variálható. Töltöttem már nutellával, párizsi krémmel, most a diós, mákos töltelék került bele és, hogy nehogy ne csússzon, vaníliasodó készült hozzá. 

Mákos, diós kalács vaníliasodóval

Hozzávalók:
  • 1 kg liszt
  • 20 dkg vaj
  • 20 dkg cukor
  • 4 dkg élesztő vagy két csomag instant élesztő
  • 4 tojássárgája
  • 5 dl tej
  • reszelt citromhéj
  • csipet só
a diós töltelékekhez:
  • 20 dkg darált dió
  • 15 dkg cukor
  • 1 deci víz
  • 1 evőkanál vaníliás cukor
a mákos töltelékhez:
  • 20 dkg darált mák
  • 15 dkg cukor
  • 1,5 dl víz
  • 1/2 citromhéja
a vaníliasodóhoz:
  • 5 tojás sárgája
  • 1,5 evőkanál étkezési keményítő
  • 12 dkg cukor
  • 5 dl tej
  • 2 dl tejszín
  • 1 rúd vanília
a forma kikenéséhez:
  • olaj

A töltelékeket készítsük el először, hogy hűlni tudjanak, azaz a diót elkeverjük a cukorral, vízzel, a vaníliás cukorral, majd összefőzzük. Amikor érezni az illatát akkor már jónak kell lennie. Ugyanígy járunk el a mákkal is. 
A kalácshoz, ha friss élesztővel dolgozunk, azt kevés, langyos, cukros tejben felfuttatjuk, ha szárított élesztőt használunk, azt csak elkeverjük a liszttel. A hozzávalókból alaposan kidolgozott tésztát dagasztunk, amit meleg helyen duplájára kelesztünk.

Amikor megkelt, a tésztát ketté vesszük, kinyújtjuk. (minél nagyobbra nyújtjuk, annál jobb!) A tészta egyik felét megkenjük a dióval, majd ráhatjuk az üres tésztát. Pogácsaszaggatóval kiszaggatjuk, majd a kiolajozott formába rétegezzük, a forma egyik felébe. A mákos töltelékkel ugyanígy járunk el, majd a forma másik felébe rétegezzük. 

Letakarva, ismét kelesztjük. Előmelegített sütőben, közepes lángon (180 fok) megsütjük (kb 35-40 perc).

A vaníliasodóhoz a vaníliát ketté vágjuk, magjait kikaparjuk és a tejjel melegítjük. A tojások sárgájával kikeverjük a cukrot a keményítőt, majd a tejszínt. Kis lángon, folyamatosan kavargatva besűrítjük. Ha elég sűrű, azonnal tálalható, de hidegen szerintem finomabb. A vaníliát csak akkor vegyük ki belőle, ha tálaljuk, addig maradhat benne!

Tálaláskor a kalács mellé, vagy rá öntöm a sodót.




Nem ennyire bonyolult egyébként, főleg, ha az embernek van otthon a mélyhűtőben elkészített dió és mák töltelék is...

Ízben az aranygaluskára és a mákos gubára emlékeztet... 

Hogy érthető is legyen, így néz ki a tészta, ezekből a kis "pogácsákból" áll össze a kalács, így a töltelék szinte mindenhova kerül benne. 

Szaggatáskor:



Megtelt a forma:


11 megjegyzés:

Ildy írta...

Szepy, ez k*rva jó (már elnézést)!!

szepyke írta...

:)))
Én hasonlóan gondolom!:))

A mákos guba és az aranygaluska összeköltöztek egy kéglibe és megfejelték magukat kevéske vaníliával... Napokig friss, eteti magát, könnyű, édes, diós, mákos...
És csak halkan árulom el, hogy én egy részét "simán" hagytam, amit meg lekvárral is lehet enni.. iszoooonyat finom!:)

Csibe írta...

Ahhh, jöttem pótolni a kalóriaveszteséget!!!

Eszter írta...

Mekkora ötlet ez a szaggatás!!!

Éva írta...

Nagyon finom lehet és ötletes a töltés-szaggatási mód. Kifogom próbálni!

Latsia írta...

Jéééézus... Mária... Jézusmária! Micsoda finomság...
Szepyke tudsz élni anyám!:-)))

Basszus, ehhez a recepthez hozzá ne nyúljon valaki!!! Ez így jó ahogy, van!!! Nem tudok elszakadni a monitoról... az a 200 látogató, ma Göteborgból az én vagyok/leszek:-DD

Bianka írta...

Félelmetes képek, istenem ennem kell belőle :)

GasztroRéka írta...

Finom puha lehet!:)

szepyke írta...

Csibe, ezzel lehet ám!:)

Eszter, unatkoztam... ez lett belőle...:)


Éva, majd mesélj, hogy milyen lett!:)

Latsia... felröhögtem, ahogy olvastam, amit írtál!:))))Tudok élni, nah... egyszerre ettem mákos gubát és aranygaluskát... :)))))))

Bianka, kellene, mert már a múlté a kis édes!:)

GasztroRéka, finom, puha, nagyon mákos, nagyon diós!:)

Névtelen írta...

Hogy ez milyen ötletes :O És biztos finom is :)

Latsia írta...

Szepyke, azért az a két dolog nem semmi ám, nagyon ott van mind2, sztem nem is létezik olyan, aki ne szeretné minimum az egyiket!
Én mondjuk mind2-t és sokat belőlük!:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...