2011. január 6., csütörtök

Hova lett a gáz a gázból???


Egy pár éve, amikor az akkor nagyon korszerűtlennek látszó villanykályhát lecseréltük a roppant gazdaságosnak látszó gázkonvektorra, a szerelő megkérdezte, hogy jól meggondoltuk?
Nem értettem a kérdést, így visszakérdeztem, hogy komolyan gondolja, hogy a méregdrága villannyal fogok fűteni, csak azért, mert az akkor megvásárolt lakásban ilyen fűtés van?

Erre annyit válaszolt, hogy Ő, mint gázszerelő nem tartja már olyan jó dolognak a gázt... Elmesélte, hogy a felesége minden hétvégén ugyanazt a levest főzi. Ugyanazon a tűzhelyen, amit Ő tart karban. Ugyanabban a lábasban, ugyanazokból az alapanyagokból, ugyanakkora adagban... És ez a leves valahogy egyre lassabban készül el... 

És elmesélte, hogy nincs már olyan "kalória értéke" (ha jól emlékszem így mondta) a gáznak, mint régen... És rögtön szemléltette is, miszerint, régen a tűzhely valódi kék fénnyel égett... most meg sárgás, narancsos, csak néha kék a lángja...

Akkor ezt hülyeségnek tartottam, és örültem, hogy végre gázzal fűtök, hogy nem kell hazaérnem este hatig, hogy bekapcsoljam a villannyal működő cserépkályhát, hogy éjjelre felfűtse a lakást. Akkor kb. 15 éve még a cirkó nem látszott elérhető dolognak, illetve, a lakás elosztása nem az én oldalamon volt, így egyszerűbb és gyorsabb volt a kéménybe köthető konvektor.

Ennyi az előzmény...

És most a jelen... 

Roppant hideg van. Az ünnepek alatt volt, hogy reggel -15 foknál is kevesebb volt. A konvektort az eddig szokatlan "6"-os fokozatban használtam. Napközben ment 6-os fokozaton, éjjelre "lekapcsolódott" az 5-ös fokozatra. 
Én elég jól alszom... tőlem ellophatják az ágyat alólam. Erre jó példa, amikor éjjel, amíg aludtunk a konyhából az ablakon keresztül kilopták a táskámat, közben leejtve, leverve egy-két dolgot... Én reggel csak indulásnál vettem észre, hogy valami gáz van... 
Az a fajta vagyok, aki már amikor eldől, akkor alszik, nem nagyon zavar a fény, néha a szomszédok ordibálása igen, de azt is túl lehet élni.

Tehát, nem nagyon ébredek fel éjjel. Ezért is volt furcsa, hogy a két ünnep között egyik éjjel szokatlan fény volt éjjel a lakásban, amire legmélyebb álmomból ébredtem. Narancssárgás-fehéres fény világította be a nappalit, bevilágítva a hálóba, bele az arcomba...

Először, ahogy felébredtem, nem értettem, hogy mi az, aztán ahogy tisztult a kép, jöttem rá, hogy a konkevtor két kicsi ablakán, ahol egyébként a csodaszép kék lángot lehetne látni, sárgás, már majdnem fehér lánggal világítva ég a tűz... 

Én úgy tudtam, hogy a gáz az kék lánggal ég. Arról már nem is szólok, hogy a tűzhely begyújtásánál is sárgás láng van, néha még látni sem lehet, olyan átlátszó...

Apukám "gázos" a szó jó értelmében, azaz gázkészülékeket szerel, így már süldő lánykoromban megtanultam, hogy kell tisztítanom a bojlert, hogy ha sárga lánggal ég, akkor koszos, vagy valamilyen szennyeződés van benne... Ilyenkor meg kellett kopogtatnom az apukám által megmutatott, kijelölt helyen, egészen addig, míg a fehér láng újból kékre nem váltott...

A tűzhelyemen nincs mit tisztítani, amit lenne, azt apu teljesen karbantartja, pucolja, tisztítja, stb. A konvektor is az Ő "gondozása" alatt van, tehát azt, hogy koszos, vagy elkoszolódott lenne valamilyen izé, kizártnak tartom.

Észrevettem, hogy egy ideje egyre feljebb kell kapcsolni a konvektort, mégsem nő a lakás hőfoka. A jelenleg használt 6-os fokozatot eddig szinte soha nem használtuk, most mégis még emellett is néha kimondottan hideg van a lakásban. Pedig nyáron új szigetelést kaptak az ablakok, az erkélyajtó, nem változott a lakás nagysága, nem változott semmi... csak, mintha a gáz nem lenne az, ami eddig volt...

Narancssárga lánggal ég, és nem melegít... 

Tegnap (is) sokáig dolgoztam... A konvektor 6-os fokozaton világított, mert nem mondanám, hogy fűtött... Gépeltem a laptopon és majd lefagyott a kezem... Egészen komolyan azon gondolkodtam, hogy felveszek egy kesztyűt, mert már majdnem fájtak az ujjaim...


Hova lett a gáz a gázból? Miért fizetek egyre többet az egyre pocsékabb gázért???

Hogy lehet beméretni a gázt, hogy lehet panaszt tenni, hogy majd megfagyok, pedig egy vagyont fizetek azért a világítós izéért, ami a gáz helyett a vezetékben jön???

Miért égetem meg majdnem a kezem, a gáz fölött, mert nem látom a lángot, ami nem kék, inkább fehér, vagy átlátszó???


Hova lett a gázom? Kérem vissza azt a szép kéket, ezt a fehér világítóst meg vigye valaki oda, ahova gondolom és azt is csinálja vele, amit gondolok.... a saját örömére...



17 megjegyzés:

Szera írta...

Szia!

Ennek a bejegyzésnek egy nagy részét, akár mi is írhattuk volna... :(
Nálunk is gáz van..., akarom mondani nincs..., csak az óra pörög magán kívül... :)

egycsipet írta...

Amikor beköltöztünk a házunkba, fogyasztás szerint fizettük a gázt - nyáron alig, télen szép összeget. Ez a téli szép összeg már a beköltözéskori másfélszerese, átalányban (!!) fizetve. Ki nem merem számolni, hogy hányszorosát fizetjük a 6 évvel ezelőtti díjnak, és mi is fázunk.

szepyke írta...

Halálosan unom. A hatos fokozatot még szinte soha nem használtuk, pedig ebben a lakásban lakom kb. 15 éve!!!
Eddig is voltak hideg telek, sőt, emlékszem, hogy tavaly még majdnem májusban is fűteni kellett... de a konvektor napközben 3-as fokozaton volt, este feltettem 4-re, vagy 5-re, aztán éjjel vissza 3-ra... Most a 3-as mellett megfagynánk! Mindig 21 fok van a hálóban. Most az 5-ös mellett van 21 fok, amit eddig a 3-as fokozattal is simán "hozott" a fűtés. Majd meg fagytam tegnap. És közben egy kisebb vagyont fizetek ezért a szemétért, amit gáznak hívnak.

(Ö, most ezért lesittelnek, mert ezt leírtam, sérti ez a szólásszabadságot, vagy sem?)

Névtelen írta...

Szepyke Drága!
Ha lesittelnek, mert szabadon szóltál, legalább fűtenek rád:)...
Egyébként így áll a helyzet faluhelyen is, a gáz nem s'aar, csak kaka, ezért fizetünk. Viszont lehet, hogy ha igazi s'aarral fűtenénk, nem fáznánk! (Ha lesittelnek, szolidaritásból küldök egy kis bíkísi hungaricumot:))
Melegen(felöltözve) üdvözöl: Szűcsné Kata

szepyke írta...

Kata!:))))) Ezt gondoltam én is, hogy a sitten biztos melegebb van, mint nálam... de valahogy mégis inkább otthon maradnék, ha lehet...:))) És én is jól felöltözve, melegen üdvözöllek, akarom mondani, pálinkás jó reggelt/ebédet..:))))

Szera, nah, ez az.. az pörög, mint a szerencsekerék...

Csipet, én is általányt fizetek a semmiért... és majd meg fagyok...:(

egycsipet írta...

Szabadon szóltál, de ne félj, nem írtál szolgáltatót. ;D
Ha meg lesittelnek, nyugi, Kata szerint bár sz@rban leszel, de az legalább meleg lesz, kocsonyát kapsz az embertől, én viszem a bablevest, a férjem meg süt neked tortát. :DDD

Dia írta...

Egyetértek! Ugyanezt érzem Én is. Meg már a panelban is tapasztaltuk. 2008-ban mindenhol csak max 1-esen vagy 2-esen ment a radiátor. 2009 telén már 3-4-esen és nem volt olyan meleg, mint előtte.

cerise írta...

Pont a gázon dühöngtünk anyuval egész karácsonykor. Bár mi csak a tűzhelynél használjuk, és az is palackos, de csak nem akart megsülni az a liba. Pedig maximumon volt, ami régen mindent szénné égetett volna...A gáz minőségének mérése engem is érdekelne.

haNa írta...

Best of a vegyes tüzelésű központi fűtés és cserép kályha fával!! :)) Van gázkazánunk is, de már idejét nem tudom mikor kapcsoltuk be(években mérhető). Másfelől érdekes, hogy a gáz és fa-szén adta 23 fok a vegyes tüzelésűnél melegebbnek tűnik és ezt nem csak én tapasztalom. Pedig a 23fok az 23 fok így is meg úgy is...elméletileg. Amúgy pont ezt a kérdést boncolgatta a párom is, miközben rotyogtatta az alaplevet karácsonykor a gáztűzhelyen.

Ritmus írta...

Csatlakozom. Nálunk régen 19 fokra volt állítva a termosztát, és volt, hogy melegem volt. Ma 21-nél didergek. Először azt hittem, öregszem, de valóban a gáz teljesítménye (hőleadása?) változott... Barátaink egyik döbbenetes olasz élménye az volt, hogy ott fele idő alatt felforrt a spagetti főzővíze...Az olasz gázszolgáltatónak miért nem kell ezzel is variálni? ...

Bianka írta...

Igaz
Mondjuk nálunk távhő van és az utcát fűtjük olyan meleg van, viszont ha főzök órákig melegítek valamit

Ceffa írta...

Szepy ha már így kimondtad, elmesélem, hogy mikor mi hazajöttünk a kazán nem működött. Új a drága, karbantartva és csak éppen meg nem szólal. Mi történt nem tudom, de a lakás hőfoka hidegebb volt mint a +6 fokra állított hűtőmben. Két és fél napig tartott mire elértük a 22 fokot!!!! Szerinted? Kabát, sapka kesztyű. Azon izgultam, hogy nem tudok majd teljesíteni neked:), mert az a szoba a leghidegebb ahol dolgozom.
A gyerekek meg ki sem bújtak az ágyból-megjegyzem én is azt tettem volna-mert a melegben ugye mégis jobb.
Szóval szerintem sincs minden rendben a gáz körül..

Csongi írta...

Nézzétek meg ezt a riportot: http://rtlklub.hu/musorok/hazonkivul/videok/110961

Nálunk távhő van, mi kifele fűtünk, én ujjatlan pólóban és rövidnadrágban vagyok itthon, ez sem normális dolog.

kempfcandi írta...

Egy cikk erről:
http://beol.hu/bekes/kozelet/osszeeskuves-elmelet-a-gonosz-gazszolgaltatorol-354924

szepyke írta...

Szandra, ezzel csak az a bajom, hogy nem hiszem el...
Hülyébbnél hülyébb magyarázatokat adnak. Egy pár hete, még tavaly, valahol, egy vidéki lakótelepen azért nem volt gáz, mert jégdugó keletkezett a csőben, ami elfagyott, így nem volt gáz x napig.. nah, most akkor, hogy is van az, hogy nem vizezik a gázt???
Engem egy ilyen nem győz meg, egészen addig, amíg nem egy olyan ember mondja, akiről tudom, hogy nincs az a pénz, amiért rá lehet arra venni, hogy kamuzzon....

kempfcandi írta...

Azt elfelejtettem odaírni: mentegetőzés képen kiadott közlemény...
Szerintem csak azért tették közzé.... hogy "fedjék" magukat!
Egyet értek veled!!!

Csak mikor megláttam, tudtam meg kell mutassam...

Manapság mindennel tudnak csalni:(
Sajnos!

szepyke írta...

Szandra, én is így érzem. Mentegetőznek.. és hülyének néznek...
Ez itt a baj. Köszönöm, hogy megmutattad!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...