2009. november 26., csütörtök

Zakuszka VKF XXX.


Halál ciki. Kedd éjjel lettem készen vele. A recept Chef Vikitől származik. Viki leírja, hogy ha elkészíthetjük szépen lassan, zöldségről, zöldségre haladva, addig az elkészülteket a mélyhűtőben várakoztatva. Nah, én is így tettem, és jól el is feledkeztem róla...

Mivel a molyok miatt már szinte minden a hűtőben van tárolva, folyamatosan helyszűkével küzdök. Feltűnt, hogy olyan valamik is vannak a mélyhűtőben, amikre már nem emlékeztem. Kivettem az egyiket, (betettem a hűtőbe, mert így amíg kiolvad, jégakkuként az is hűti a hűtőt, és ez energia felhasználás szempontjából fontos dolog), majd kiolvadása után csaptam a homlokomra, jesszusom, a Zakuszka...

Így az október közepe körül elkezdett művelet most ért a végére...

Így készült:

Hozzávalók:
  • 2 kg padlizsán
  • 2 kg kápia paprika
  • 2 db vöröshagyma
  • 1 liter paradicsomlé
  • 2 dl olaj
  • bors
  • 2 db babérlevél

A padlizsánokat sütőben megsütöttem, majd egy nejlonba tettem őket, a nejlont becsomóztam és jó ideig így pároltam őket. Majd eltávolítottam a zacskót és a padlizsánok héját. A sütőbe sütés jelentése: megmostam, ketté vágtam, megszurkáltam, kis olajat locsoltam rájuk, majd a forró sütőben megsütöttem őket. Félidőben átfordítva mindegyik padlizsánt.
A paprikával is hasonlóan jártam el, megmostam, egy arra alkalmas edénybe tettem, mentek a sütőbe, ott megsültek, jött a nejlonba zárt gőzfürdő, majd a pucolás, ahol a csumájukat és a héjukat távolítottam el, az értékes nedveiket és húsukat a magokkal együtt fogom használni.

A hagymát megpucoltam, lereszeltem, a padlizsánokat és a paprikát külön-külön leturmixoltam.
A hagymát az olajon üvegesre pároljuk, megy rá a leturmixolt paprika és padlizsán, jöhet rá a paradicsomlé. Só, bors, babérlevél megy még bele, majd mikor felforrt, mehet a forró sütőbe, ahol fedő nélkül minimum egy órát sütjük.

Ha készen van, kóstolás után fűszerezzük, ha szükség van rá, ha nincs, tiszta, csírátlanított üvegekbe töltjük, amire bevizezett befőző celofánt teszünk, rázárjuk a fedőt, fejre állítjuk az üvegeket. Én ennél a mozzanatnál vissza tettem őket a még meleg sütőbe, és rázártam a sütőajtót. Másnap reggel vettem ki őket, majd fényképeztem és elhelyeztem a többi befőzött gasztroajándék között. Ebből az adagból a képen látható 8 db 220 ml-es üvegnyi Zakuszka készült!


8 megjegyzés:

Chef Viki írta...

Ha ez megnyugtat, két fagyos tömb nálam is állomásozik a mélyhűtőben :-) Az egyik sült padlizsán, a másik sült paprika.

Lesz belőle karácsonyi zakuszka :-)))

Még mindig a molyok? :-o

Lilla írta...

írtad egyszer hogy nem ismered az erdélyi konyhát, ha ez is annak a része. :-)

sedith írta...

Na, ezt a párolós dolgot még nem ismertem, pedig már sokszor készítettem zakuszkát! Mi több hagymát szoktunk használni és kevesebb paradicsomlevet. Én 1 l-t teszek az 5-kg paprika, 5 kg padlizsánhoz. Idén ötfélét csináltam: padlizsánosat, szárazbabosat, gombásat, répásat és almásat. :)
Mifelénk nem szokás ezt ajándékozni, legalábbis nem karácsonykor, mert szinte mindenki készít magának. :) Azért a családban, szomszédban szoktunk kicserélni egymással egy-egy üveget, hoyg mások is megkóstolhassák!:)

szepyke írta...

Viki, nekem még van paprikám jéggé fagyva... Látom, más is elúszik az ilyesmivel...:))

Lilla, nem is magamtól vettem...:)))

Sedith én meg még nem is hallottam róla...Ez milyen jó, hogy ennyi félét csináltál!:)

Kiskukta írta...

Én nyáron kezdtem el, és még mindig a fagyóba van..., szóval hozzám képest gyors voltál! Nagyon szeretem, egyszer csak sort kerítek rá!

Névtelen írta...

Csodálom a gasztrobloggereket, meg is csinálni és meg is írni, - lefotózni! - nem semmi.
Molyok? Feromonos molycsapda, magas, védett, de könnyen hozzáférhető polcon elhelyezve. Nekünk bevált, még a panelben is. A deszkapolcok kis csaplukjaiban is szerettek bebábozódni vagy mi, ezeket fültisztító pálcikák segítségével fertőtlenítettem, uhh. Zsuzsa

trinity írta...

Mi ebben a ciki? Szerintem teljesen rendben van....

A molyok: egyet én is levadásztam és vettem gyorsan feromonos csapdát..Halál a lisztmolyokra:DD

szepyke írta...

Kiskukta, de csak azért mert már nem volt hely másnak...
:))

Zsuzsa, három csapda van a lakásban. Három feromonos... Most egy hete megint áttakarítottam a konyhát... Remélem, megtaláltam minden maradékukat és végérényesen kiírtottam őket!

Trinity, én megint találtam két hete, egy mákos üvegben. Bezárva a mákban, a légmentesen zárodó edényben... Bent döglöttek meg, mert nem tudtak kijönni...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...