2009. augusztus 26., szerda

Sertéspörkölt



Kevés olyan étel van, amit ennyire szeretek. Elég válogatós vagyok, szerintem kb 20 étel között lavírozok, és kicsit én is érzem néha, hogy milyen hülyén állok az új dolgokhoz. Nem szívesen kóstolok meg olyasmit, amit addig nem ettem. Felmerül a kérdés, hogy akkor honnan tudom, hogy szeretem e? Nem tudom. De ha nem tetszik, nem is érdekel. Egyszerűen nem tudom rávenni magamat. Mindig csodálkozva nézem azokat a műsorokat, ahol valamilyen extra ételt kell a szereplőnek megkóstolnia, megennie. Én erre alkalmatlan lennék. Kimondottan érzékeny vagyok a szagokra, előfordult már, hogy az étteremben mögöttem halat ettek, amitől majdnem a toalettig kellett rohannom... Nah, ja. Ez van.

De! Lehet, hogy amennyiben "ezt" így, most kellene megkóstolnom, nem tenném, de hála a családomnak, időben megszeretették velem a pörköltet. Mert nem a legszebb étel, és, számomra kicsit fotózhatatlan is... De annyira szeretem!
A legjobb egy nagy tányéron nokedlivel és tejföllel, természetesen friss kenyérrel, és fokhagymás uborkasalátával... Imádom! Már írtam egy párszor, hogy egy ideje az epém nélkül élem az életem, ezért egy tányér pörkölt és én kb két napig azt sem tudom, hogy hol vagyok... Aki ismeri az érzést, tudja, hogy miről beszélek...
De kit érdekel?

Nálam így készül:

Hozzávalók:
  • 60 dkg sertéscomb
  • 60 dkg vöröshagyma
  • 1 db paradicsom (el is hagyható...)
  • 1 db tv paprika (el is hagyható...)
  • őrölt pirospaprika
  • bors
  • őrölt kömény
  • zsír, esetleg olaj
A vöröshagymát megpucolom, megmosom és minél kisebbre aprítom, azaz felkockázom. A sertéscombot én eleve szeletben kérem a hentestől, mert az ő kése jobb, mint az enyém. Tehát a húst megmosom, és szintén kockára vágom.
Egy erre alkalmas lábasban melegítem a zsírt. Igen. A zsírt. Ha lehet, zsírral készítsük, mert úgy az igazi, bár olajjal is ehető, de szerintem vannak ételek, amihez kell a zsír, ez is ilyen. Nem, nem kell fél kiló zsír hozzá, ehhez az adaghoz elég kb két evőkanálnyi. Olajból kb 6 evőkanállal számoljunk! Tehát melegszik a zsír, vagy az olaj, jöhet bele a megmosott, felkockázott hagyma. Üvegesre párolom. Az edényt lehúzom a tűzről és jön bele az őrölt pirospaprika. Kb 2-3 evőkanálnyi. Megkeverem, hogy a paprika "kiengedje" a színét. Ha ez megvan, sózom, és beledobom a felkockázott húst és a felaprított paradicsomot és paprikát. A paradicsomot és a paprikát el is hagyhatjuk. A húst fehéredésig átpirítom, pörkölöm, amikor kifehéredett, kis vizet öntök hozzá, sózom, borsozom, megszóróm az őrölt köménnyel és lefedem. Van, hogy nem kell hozzá víz, de én általában teszek rá egy keveset. Kis lángon főzöm kb egy órát. Ha már a hús puha, de még sok a leve, magyarán nem szaftos, hanem inkább "leveses", leveszem a fedőt így a szaft sűrűsödik, mert a lé elfő róla. Készen vagyunk.

Változatok még:
  • készülhet paradicsompürével
  • tehetünk hozzá zúzott fokhagymát, de ezt csak a főzés utolsó pár percében tegyük hozzá
  • lecsós alapon is készíthetjük



Jelen esetben kovászos uborkával ettük és friss kenyérrel.


Bekerülési költsége:
hús 600,- Ft hagyma, fűszerek 200,- Ft

Összesen kb 800,- Ft, mely adagból két-három bőséges felnőtt adag lesz!


És, hogy mi készülhet még a pörköltből? ITT megmutatom.(Székelykáposzta)

31 megjegyzés:

Lilla írta...

most látom, hogy már a karácsonyhoz számolsz vissza... :-)
tudom szentségtörés, de ha pulykából csinálnád a pörköltet, talán az epéd helye is jobban bírná... a fokhagymás uborkasaláta pedig eléggé tiltólistás, amennyire én tudom... (anyámnak sincs epéje már)

Wise Lady írta...

Én is szeretem a pörköltet. A kedvenceim a különlegesek is. Birka, pacal, körömpörkölt stb.
Sokszor főzöm csirkéből is.

szepyke írta...

Lilla, nem a hússal van a gond a pörköltben, hanem a hagymával... Azt meg nem hagyhatom ki. Nekem egy-két dolog az, ami "kicsapja" a biztosítékot, például a paradicsompüré, a tvpaprika, és a hagyma. A hagymát imádom, arról nem vagyok hajlandó lemondani. A fokhagymától semmi bajom!


Wise Lady, én csak a sertés és a marha pörköltet szeretem, de inkább a sertést! Jó sok nokedlivel!:D

Chef Viki írta...

Tarhonyával sem rossz :-))

De ahogy leírtad, hmmm... Hétvégén bográcsot kéne izzítani, egyből az jutott eszembe!

Messzenéző Minyon írta...

Értem én, hogy kell a sok hagyma a pöribe, én is jó sok hagymával csinálom, mert úgy lesz jó a szaftja. Na de ugyanannyi hagyma, mint hús! Nem sok az egy kicsit? Ha valamennyit visszaveszel belőle, azt nem bírja jobban az epéd? Nekünk az összes epénk megvan, szeretjük is nagyon a hagymát, de ennyit nem teszek bele soha.
Én is láttam, hogy már Karácsonyhoz számolsz vissza, jaj!!!

szepyke írta...

Viki, bográcsban! Jaj, tökéletes páros a bogrács és a pörkölt! És tényleg jó tarhonyával, vagyis úttörőgombóccal!:DDD

Messzenéző Minyon, tényleg sok hagymával csinálom, de olyan szafjta van... Imádom tunkolni.:D
És igen, már visszaszámolok karácsonyig... A kolleganőim is mondták már, nah, vége a nyárnak, kezdhetek visszaszámolni karácsonyig. Imádom a karácsonyt. Teljesen "elborulok" olyankor. :DD

Wise Lady írta...

Ó tényleg, ezt észre sem vettem.
Elírás ennyi hagyma, nem?

Brigitta írta...

A legfinomabb étek! Apukám istenien el tudja készíteni.Mi tányérokba is kiszedjük,és hidegen esszük uborkával,kenyérrel.Ez a "hidegpaprikás".Ennyi a varázs szó,és repülök Apukámékhoz a két tányér részünkért.
A család másik ágában előfordul aztán így ősz felé a névnapok táján birka,marha,hát azok is fenséges finomságok.Szóval az én kedvencem is.:))

trinity írta...

Na, most én leszek a válogatós, kivételesen:D
Én a disznóhúst nem bírom megenni-kivétel a szűzpecsenye.Esetleg még a tarja, grillen, ha nem marad benne zsír.
Száraz marha, szárnyasok, halak, tengeri herkentyűk-azok jöhetnek. De a disznó, birka, pacal-ezek nem csúsznának le....

Gyanítom, anyukám rengeteg disznóhúst sütött gyerekkoromban,hogy egy életre csömöröm lett.
Pacalt nem kóstoltam, de ne akarjatok rábeszélni...
A birkát egyszer kóstoltam és azt az 1 falatot csak forgattam a számban...nem megy:(((

Epehólyag hiányában a Bilagit nem segít???

Andi/cuki írta...

A sok szafttal egyetértek,pörköltnél is isteni a sok szaft,de nálunk a lecsónál is sok a hagyma,mert a tunkolást szeretem a legjobban.Nem túl egészséges frissen sült fehér kanyérrel..Viszont mi is inkább csirkéből.Bár az uram pacalt is enne!

KryaSpirit írta...

Na akkor téged nem hívlak meg ebédre!:)) Legfeljebb, ha hozol magadnak enni. Ja, most jut eszembe a vendégeknek meg szoktam főzni, amit szeretnek....ezer éve nem főztem pörköltet.

Csibe írta...

Pedig nagyon guszta, olyan igazi szaftos-tunkolós ;)

szepyke írta...

Wise Lady, nem, nem elírás. Rengeteg hagymát teszek bele. Attól jó a szaftja, és attól édeskés.

Brigitta, hidegen én még nem ettem. Mondjuk, amennyi tejfölt szoktam rátenni, néha az is teljesen lehűti!:D

Trinity, végre!:DDD
A bilagit szerintem már nem létezik, van valami csepp az epére, de nem okoz akkora gondot, hogy bármit is szedjek rá. Szedtem már éppen elég gyógyszert az epémre, ha nem muszáj, inkább nem teszem.
És a birkát én sem szeretem. Egyszer egy kollegám elmesélte, hogy náluk az úgy fő, hogy a bogrács legalján a birka ketté ütött feje van. Nah, azóta kész vagyok, még a hallatán is....

Andi, hát, tényleg nem egészséges, de nagyon jó!

Benzsi, először is micsoda új kép!:D másodszor, majd viszek magammal kaját!:DDD

Csibe, az is! Igazi tunkolós! :D

KryaSpirit írta...

Na végre valaki észrevette, hogy levágattam a hajam!!!! Már azt hittem ez az "apró" változtatás fel sem tűnik senkinek, de benned megint nem kellett csalódnom!!!!:))

szepyke írta...

Benzsi, és azt még nem is írtam, hogy wow, de jól néz ki valaki! Rövid hajjal, lebarnulva! Hát, kérem, így szép az élet!:DD

KryaSpirit írta...

Köszi Szepyke, aranyos vagy. Így 40 felé ideje volt váltani (frizkót), de ami a barnaságot illeti, csak jók a fények!:))

kiskte írta...

Csodálatos a fotó, és a mellékelt írás is tökéletesen hiteles.
Ugyanakkor nem mertem a receptet alkalmazni. Konkrét kérdésem lenne. Az nem elírás, hogy hatvan deka húshoz hatvan deka hagyma? És a három evőkanál pirospaprika? Hálás lennék egy bátorító válaszért.

szepyke írta...

Kiskte, ez nagyon izgalmas, most veszted el a sertéspörkölttel kapcsolatos szűzességedet?:)
Nah, igen, sok a hagyma, mi így szeretjük. A pörkölt szafjta a hagymából és a húsból kifőző cuccból lesz. Minél több a hagyma, annál több a szaft. Vendéglátóéknál szoktál liszttel sűríteni a szaftot, de azt Te ne tedd!
Először próbáld meg fele ennyi hagymával, és nézd meg, hogy mennyire édes, és milyen sűrű a szaftja. Mindenképpen lassan főzd, mert ehhez bizony idő kell. Szét kell főnie a hagymának, és a húsnak is teljesen meg kell puhulnia. Milyen húst vettél hozzá?
Jah, érdekességként, van aki lilahagymát is tesz bele, mert azzal még édesebb a pörkölt. Az édesre itt ne úgy gondolj, mint egy csokinál, nem nagyon tudom elmagyarázni, de ez is olyan, mint amikor a húsleves a sok sárgarépától kicsit édesebb.

Pirospaprika: lehet csemege, az nem csíp, és lehet csípős. Amikor a paprikát hozzá kevered, vedd le a tűzről, hogy nehogy megégjen.Majd a második, harmadik adagnál már megy csípőből, akkor csinálhatod a lángon hagyva az edényt. A pirospaprika mennyiségét én a színétől is függővé tenném, mert akkor szép a pörkölt, ha szép piros, de némelyik paprika inkább barna, mint piros... szóval, először próbáld két kanállal, aztán meglátjuk.
Ha van még kérdésed, írj a szepsegtar.blog@gmail.com ra, ott direktben is tudok segíteni, nem kell ide írnunk mindent!:) Drukkolok neked!:)

kiskte írta...

Köszönöm szépen a választ. Nem, nem első alkalommal főzök sertéspörköltet, hanem már évek óta, viszont valahogy soha nem sikerül az igazira. Sőt, minél inkább próbáltam javítani rajta, innen-onnan vett ötletekkel toldozni-foldozni, az eredmény annál bizonytalanabb lett.
Be kell ismernem, a fejlődés egyik iránya az volt, hogy mindenből - tehát hagymából is és piros paprikából is - egyre kevesebbet. Aztán persze, hogy vacak lötty mindig a vége. A tiédre azért kérdeztem rá, mert ez a hatvan deka hús hatvan deka hagyma száznyolcvan fokos fordulatot jelent a kísérletezésben. De mindenképpen kipróbálom.
A fotód pedig nem csak azért vonzó, mert hogy szép, hanem mert igenis arra a sertéspörköltre emlékeztet, amit gimiben főztek, immáron majd harminc éve. A gimiben helyben főzték a kaját, nagy volt a csóróság, és a pörköltbe is iszonyú kevés volt a hús, és bevallottam, szándékosan manipulálták a szaftot, hogy az legyen legalább rengeteg, és ennek dacára, vagy éppen ezért valami isteni volt az a szaft.
És színre a te fotódon is ilyet látok.
Még egyszer köszönöm. Egy-két hétig nem lesz sertéspörkölt, mert tegnap pont azt főztem, miközben a receptedet tanulmányoztam, de amint lesz, most már bátran kipróbálom a tiédet, és beszámolok.
Ja, még egy. Én kuktában szoktam. Újra írod, hogy szépen, lassan kell főnie. Ezt úgy értelmezzem, hogy akkor a kukta ki is van zárva?

szepyke írta...

Kiskte, én nem javaslom a kuktát. Mondjuk, nekem nincs is kuktám, ezért nem tudom, hogy milyen lehet benne, de ha belegondolsz, a legjobb pörkölt, bográcsban, szabadtűzön órák alatt készül el.
Szerintem fontos, hogy lassan, kis lángon főzzük, mert valahogy úgy van, mint a jó húsleves. Lassan kell vaj puhaságúra főzni a húst, közben bőven hagyni időt a hagymának, hogy az egész egy masszává legyen. Akkor jó, amikor a szaftban már csak éppen hogy kivehető a hagyma, inább egy ragacsos szaft az egész.
Én erre esküszöm, hogy rengeteg hagymával készüljön. Néha szoktam még hozzá adni egy kevés sűrített paradicsomot is, de azt elég ritkán, és bevallom, nem mindig kerül bele tv paprika, sőt paradicsom sem. Télen például soha, mert nincs értelme valami primőr, vízízű valamit megvenni, és beletenni.
És, igen, a pirospaprikával vigyázni kell, nem jó a sok se bele, mert elviszi az ízét, de kell bele ennyi szerintem.
Tényleg mesélj majd, hogy milyen lett!

kiskte írta...

Úgy néz ki, hogy hétfőn fogom kipróbálni. Kicsit izgulok.

szepyke írta...

Kiskte, ne izgulj, nem lesz baj. Hétfőn mikor? Legyek gépnél?:)

kiskte írta...

Kedves tőled, de nem muszáj. Vállalom a kihívást.

szepyke írta...

Kiskte, rendben!:)))

kiskte írta...

Egyelőre jól játszunk, magabiztos a csapat. Beismeréssel tartozom: egy kiló húszhoz tettem hatvan deka hagymát, de mi most folyik a pályán, a főzés eleji állag, az biztató.

szepyke írta...

Kiskte, nem kell beismerned semmit, majd meglátod, hogy nektek így jobb e, vagy kevesebb, több hagymával!:)
Itt vagyok a gép és a konyha között, kiabálj, ha gáz van!:)))

kiskte írta...

Sikerült. 3-0-ra nyertünk. Az erőspaprika a vége felé ott toporgott az oldalvonal mellett, de nem hoztam be, a kislányaim miatt.
Lett szaftja rendesen, finom lett.
Köszönöm a segítséget.
Kismagyarfociláz = ez a honlapom. Ezért kell a neten mindig fociul beszélnem.
Még egyszer köszönöm.

szepyke írta...

Nah, jó, én meg nem értek fociilag, tehát, akkor ez most teljes győzelem???
És elég a hagyma, vagy sok, vagy mehet még???

kiskte írta...

Mehet még.
:-)

szepyke írta...

Mondtam...:))

Sok hagyma, rengeteg hagyma... attól van jó sűrű szaftja!:)

szepyke írta...

Jah, és még valami!!!

Ezt mindenképpen próbáld ki, mert elájulsz, annyira finom!!!
http://szepsegtar.blogspot.com/2009/12/sertesporkolt-szalonnan-piritott.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...