2009. szeptember 1., kedd

Még mindig küzdök a molyokkal...

Csak erős idegzetűeknek!

Egy ideje követem, hogy a google alapján milyen kereséssel jutnak el hozzám a nézelődök, azaz a blogra milyen útvonalon érkeznek. Mostanában egyre többször jön olvasó a "molylepke" szóra keresve.

Valószínűleg azért van ez, mert a nyaralásom előtt egy pár nappal néhány kommentben leírtam, hogy szó szerint küzdök a molyokkal. Méghozzá az ételmoly változattal. Nem tudom, hogy honnan jöttek. Egy fém kekszesdoboz lehetett az első tenyészet, amiben fóliába csomagolt keksz volt. Ennek a kibontásakor szabadult el a pokol...

Az öcsém kibontotta a dobozt és abból kb 15 lepke szált ki. Én azt hittem, hogy ott rögtön elájulok, Ő jót röhögött, hogy milyen tenyészetet tartok a lakásban...

És jött a küzdelem! Augusztus 10-én indultam nyaralni.

Addig el kellett volna pusztítanom az összeset. Neki is álltam a dolognak. Az egész konyhát áttakarítottam. Igen, az egészet! Minden kipakol, átmos, fertőtlenít. Amiben petét, vagy bármilyen számomra undorítónak tartott dolgot, vagy annak kezdeményét találtam, az ment a kukába, amit rögtön kivittem a lakáson kívüli szemeteshez. A polcokba, szekrényekbe moly elleni golyót tettem és nyomatékosítva a dolgot, kihelyeztem egy felakasztható molycsapdát is. Ez van a képeken.

Úgy éreztem, minden ok, teljes nyugalomban elmentem nyaralni... Aztán, letelt a nyaralás (14 nap) és hazajöttem. Nem részletezném, hogy majdnem infarktust kaptam a látványtól, és az undortól!

Nem gondoltam volna, hogy egy hét suvickolás, vakarnyászás, ki-be pakolás, szelektálás után erre jövök haza. Mert azt gondoltam, hogy mindent kitakarítottam, hogy minden olyat kidobtam, ahol ezek a rohadékok megbújhattak, lepetézhettek, vagy bármit csinálhattak volna.


Nem számoltam össze, de kb 100 rohadék ragadt a csapdába. Volt amelyik még mozgott, amitől egy apró öröm öntött el. Mert legalább szenvednek a rohadékok, mielőtt megdöglenek. Lehet, hogy most én leszek a közelenség, mert ezek is érző lények, de kb úgy állok hozzájuk, mint a szúnyogokhoz, tőlem mind megdögölhetnek, mind! Direkt élvezem, ahogy a repülő példányokat lecsapom és szétnyomom az újsággal! Sőt, rosszabb napokon, amikor arra megyek haza, hogy elhúz előttem egy-kettő a levegőben még szemetebb szoktam lenni, mert fogom a csapdát, és azzal kapom el őket, biztosítva az órákig, esetleg napokig tartó haláltusájukat. Szemét vagyok? Lehet. Nem kértem, hogy költözzenek be hozzám, sőt! Nem kértem, hogy centiméterről, centiméterre át kelljen sikálnom a konyhát, minden szekrényt, polcot kipakolva, aztán vissza.

Néha úgy érzem kezdem feladni, bár tény, hogy látványosan csökken a számuk.

Először azt gondoltam amikor hazaértem, hogy másnap kezdhetem előröl a takarítást, "nyalhatom" végig a konyhát megint...

Aztán úgy döntöttem, hogy először kiirtom mindet, és amikor már kb két hete nem látok egyet sem repkedni, nah, majd akkor fordítok megint energiát erre az egészre.

És, hogy miért írtam ezt le? Mert aki szintén ezzel a gonddal küzd, hátha megy valamire a "tapasztalataimmal"....

Azaz:
  • Szerintem felesleges mindent áttakarítani, először teljesen ki kell őket irtani, magyarán ki kell helyezni néhány csapdát. Ami a képen van, az, ha minden igaz a Bábolna Bio terméke. Kb 500,- Ft volt, és két darab van benne. Továbbá lehet vásárolni moly elleni golyócskákat, amiket a szekrényekbe el lehet helyezni, hátha távol tartják a rohadékokat.
  • A repülő példányokat mindenképpen öljük meg, és most jön az erős gyomor, ha találunk kukacokat, azokat is! Ez tényleg erős gyomrot igényel, ugyanis én kitakarítottam mindent, majd másnapra a konyha falán találtam kb 10 kukacot... Azokat megöltem, és mégis ennyi kelt ki valamiből, amíg nem voltam otthon...
  • Tehát szerintem csak úgy lehet kiirtani őket, hogy meg kell várni, míg teljesen kihalnak, vagy kipusztulnak. Ha a repülő egyedeket megöljük, ritkul a számuk, és remélhetőleg egyszer csak teljesen megszűnnek. Remélhetőleg. Mert én még nem tartok ott...

Felhívnám a figyelmet, hogy ugyan a konyhában "laknak", és a konyhában találtam a petéket, a bábokat, és ott fogta be a csapda a legtöbb repkedő példányt, de nem "ételekben" találtam őket! Találtam szalvéta között, a polc falára csimpaszkodva. Bármilyen furcsa, csak a kekszben volt élő, vagy más állapotú darab. Nem találtam se fűszerben, se lisztben, se tésztában. Se csokoládéban, se semmiben.

A lakás több pontján van levendula. Szinte körberöhögik...

Ami eddig a legjobban bevált, az ez a lógatható csapda. Ebbe napi szinten repülnek, és ragadnak bele. A közepén lóg valami izé, aminek a szagára belerepülnek és a ragadós felületbe beleragadnak, majd ott halnak éhen benne...

Tehát, szerintem ez a legjobb molycsapda, amit eddig találtam.

Most várok, hogy kipusztuljanak, és megint végigsikálom a konyhát...


Nézegettem már, hogy ami nálam van, az melyik fajta lehet, de nem tudtam megfejteni... Létezik ételmoly, ami a pici, és inkább hosszúkásabb, és a ruhamoly, ami a lepkére hasonlít. A nálam "lakók" egyértelműen ételmolyok.

Ha leütöm őket, a szárnyaikon lévő por megfogja az újságot, vagy a párnát, amivel adtam nekik.

Hangjuk szerintem nincs, vagy hála az égnek nem hallom...


Élelmiszer-molyok

A molylepkék a kis testű lepkék közé tartoznak. Jellemző rájuk, hogy fejük rendszerint sűrűn szőrős, ajaktapogatóik kicsinyek, szívókájuk, az ún. pödörnyelv gyengén fejlett. Ezért az imágók, mivel szájszervük erre alkalmatlan, nem károsítanak.

Testüket többé-kevésbé fejlett szőrzet és pikkelyzet fedi, a pikkelyek eloszlása az egyes fajokra jellemző, és igen nagy változatosságot mutat. Két pár szárnyuk van.

Szaporodásuk váltivarú, teljes átalakulással fejlődnek. Lárvájuk általában féreg alakú. A hernyók feje és rágóik jól fejlettek. Legtöbbjüknek négy lárvastádiuma van, ezután bebábozódnak. Bábjuk általában múmiabáb. Elég gyakori a gubó, vagy kokonszövés képessége. Az egyes fajok pete, lárva, báb, vagy imágó alakban telelnek át.

Kizárólag a lárva károsít, amely a táplálékul szolgáló anyagban szövedéket készít.

Elsősorban passzív úton terjednek, de a helyiségekbe be is repülhetnek.

Aszalványmoly
(Plodia interpunctella)

8-10 mm hosszú, kiterjesztett szárnytávolsága 14-18 mm. Igen jellemző, hogy elülső szárnyainak külső fele csokoládé-vörösbarna, a szárnytő felé eső belső fele szürkésfehér, koromszürke, kékes- és ibolyásvörös harántsávokkal tarkítva. Hátulsó szárnyai hamuszürkék, csillogók. Feje, tora rozsdavörös.

A nőstény élete folyamán 300-400 petét rak, naponta 25-140-et, amelyet kisebb-nagyobb csomókban a tápanyagra, vagy annak közelébe helyez el. A 4-5 napig tartó embrionális fejlődés után kikelő lárvák azonnal táplálkozni kezdenek és táplálkozás közben az élelemből csomókat készítenek, amelyeket selyemfonállal szőnek össze. A lárvák

a helyiség felületén szétmásznak, a falrepedésekben, a zsákok gyűrődéseiben gubót szőnek, és abban bebábozódnak. A 7-10 napig tartó bábállapot után kel ki a molylepke. Fejlődési idejük átlagosan 6 hét. Hazánkban évente 2-5 nemzedéke is fejlődhet.

A lárvák és a bábok a raktárak védett részein telelnek át. Az imágók éjszaka repülnek, a mesterséges fény vonzza őket. A lárvák a kedvezőtlen körülményekkel szemben rendkívül ellenállóak, táplálékhiány esetén a raktár zugaiban, padlórepedéseiben, felhalmozott hulladékokban is megélnek.

Gabonafélékben, hüvelyes magvakban, olajos magvakban (mogyoró, dió), növényi őrleményekben (liszt, kukoricaliszt), szárított gyógynövényekben és gyümölcsökben (mazsola) található meg. Dohányban, száraztésztában, csokoládéban és fűszerekben is előfordul. Elhanyagolt, meleg raktárakban rendkívül gyorsan elszaporodik, különösen akkor, ha számára kedvező tápanyagot, elsősorban kukoricalisztet talál. Háztartások igen gyakori kártevője.

Kártétele a hernyó által készített, sűrű, ürülékkel teli fonadékfátylakról könnyen felismerhető.

Készletmoly
(Ephestia elutella)

8-11 mm hosszú, kiterjesztett szárnytávolsága 14-17 mm. Elülső szárnyának alapszíne világosszürke-sötétbarna, néha a belső szegély felé eső része egészen világos. A belső harántvonal éles, ferde, piszkosfehér, kívülről sötét, árnyékszerű vonal határolja. A csúcson két fekete pötty látható. Hátulsó szárnya háromszögű, piszkosfehér.

A nőstény a tápanyagokra, vagy ezek közelébe 3-12 nap alatt 100-300 selyemfehér színű petét rak. A lárva kifejlődve 11-15 mm nagyságú hernyó, sárgásfehér, olykor rózsaszínű árnyalatú. A hernyók táplálékukból szövedéket készítenek, amelyben rágcsálékuk és ürülékük is megtalálható. A bábállapot 14 napig tart. Fejlődési idejük a hőmérséklettől és a táplálékforrástól függőn 40-200 nap lehet.

A kifejlett hernyó telel át. Hazánkban 2-3, melegebb vidékeken 4 nemzedéke fejlődik. A lepke az alkonyati órákban repül, A mesterséges fény különösen vonzza.

Gabonafélékben, növényi őrleményekben, mindenféle lisztből készült termékben előfordul. Szárított növényekben (zöldség, gomba, gyümölcs, gyógynövény) dohányban, kakaóban, kakaóbabban és csokoládéban is megtalálható. A korszerűtlen, rosszul szellőztetett, sötét raktárakban, a hosszabb ideig tárolt terményekben és termékekben szaporodik el tömegesen, de a háztartásokban is gyakran előfordul. A párás, meleg mikroklíma tömeges elszaporodását nagymértékben elősegíti.

Kizárólag a lárva károsít, amely a táplálékul szolgáló anyagban szövedéket készít.

Lisztmoly
(Ephestia elutella)

Összecsukott szárnyakkal 8-11 mm hosszú, kiterjesztett szárnytávolsága 17-25 mm. A fejtetőn szőrpamacs van. Elülső szárnyai keskenyek, csúcsuk tompított, alapszínük ólomszürke, kékesvörös árnyalattal, kevés mintázattal, 2-2 zegzugos, elmosódott harántsávval, a végén 2-3 sötétebb ponttal. Hátulsó szárnyai kissé kiszélesedők, csúcsuk hegyes, színük világos, fehéresszürke, áttetsző rojtozatuk fehér.

A nőstény néhány napig tartó élete alatt átlagosan 200 tejfehér színű petét rak, amelyet folyamatosan helyez el elsősorban őrleményekre, zsákokra és gabonára. A 7-14 napig tartó embrionális állapot után megjelenő lárva, a hernyó (lisztkukac) feje feketésbarna, többi része fehér, néha rózsaszín, esetleg zöldes. A lárva kifejlődve 15-18 mm

hosszú, testén apró sárgás szemölcsökből jellegzetes elhelyezkedésű serteszőrök állnak ki. A hernyó a szövést azonnal megkezdi, majd annak védelme alatt táplálkozik. Fejlődése közben egyre jobban beszövi táplálékát. Elegendő táplálék és megfelelő hőmérséklet esetén 8-10 hét alatt teljesen kifejlődnek.

A kifejlett hernyó táplálkozási helyét, a szövedéket elhagyja, majd különféle felületeken (fal, mennyezet, farács, gerenda repedései), zsákokon és ládákon néhány nap alatt gubót készít, abban fedett bábbá alakul. A 8-10 mm nagyságú báb kezdetben világos, később gesztenyebarna színű. A bábok általában csoportosan helyezkednek el. 10-14 napig tartó bábnyugalom után jelenik meg az újabb lepkenemzedék. A lisztmoly teljes fejlődési ideje 11-14 hét. Nemzedékei száma változó, hazánkban raktárak hőmérsékletétől és a rendelkezésre álló táplálék mennyiségétől függően évente május-szeptember között 2-4 nemzedéke lehet. A lepkék rajzása annyira elhúzódik, hogy egy időben, adott helyen minden fejlődési alak megtalálható. Az utolsó őszi nemzedék hernyói (kedvezőtlen környezeti feltételek esetén) gubót szőnek és fejlődésüket csak tavasszal fejezik be.

Fénykerülő, a nappali órákat a raktárak, malmok rejtett, sötét zugaiban, esetleg a falon, vagy a berendezési tárgyakon összecsukott szárnyakkal tölti. Az imágók általában alkonyatkor repülnek, de a környezeti viszonyoktól függően erre a legkülönbözőbb időszakokban is sor kerülhet.

Elsősorban a növényi őrleményekben (liszt, búza- és kukoricadara, zabpehely) fordul elő, de gabonafélékben, szárított növényi anyagokban (zöldség, gomba, gyümölcs, gyógynövény) olajos magvakban (dió), valamint édesipari termékekben is megtalálható. Főleg a meleg üzemek (pékség, malom) helyiségeiben szaporodik el tömegesen.

Kiszitálhatatlan ürülékével, liszttel teli szövedékcsomóival, csoportos bábtelepeivel pékségekben és malmokban a lisztjáratokat és a selyemszitákat eltömi. A csomagolóanyag átrágásával is kárt okozhat, rágási kártétele azonban nem túl jelentős.


Amennyiben van valakinek egyéb ötlete, praktikája, kérem, hogy írja meg, hogyan írthatom ki ezeket a dögöket!

34 megjegyzés:

trinity írta...

Hú, Szepy, ezt nem irigylem: kitartás, jó az új stratégia!!!

szepyke írta...

Remélem, mert kiborítóan gusztustalan állatok ezek!
Az egyik a papírba ragadva rakta le a petéit! A rohadék, még adott nekik egy esélyt... De sajnos nem élték túl!:D

Viktoria írta...

Teljesen átérzem a gondodat. A dolog azzal kezdődött, hogy meg akartam főzni egy zacskós rizst. Beledobtam a vízbe és észrevettem, hogy bogarak mászkálnak benne, majd infarktust kaptam... A dobozban lévő zacskókat átnézve mindegyikben volt. Megnéztem a felbontott tészták zacskóit azokban is. Mindent kidob és a szekrény kitakarít. Bár ezek apró bogarak voltak én is vettem molycsapdát a Raid-nek van amit a konyhaszekrény ajtajára kell belülre ragasztani. És lám összeszedett pár molyt is. Hogy honnan nem tudom, mivel se petét,semmit nem találtam a takarításkor.
Aztán az anyukájáéktól hoztunk krumplit, a kertüjkből való és mint már írtam a blogomon, nem tesznek bele semmilyen gyógyszert, nem permetezik vagy mit tudom én mit szoktak csinálni a krumplival, lényeg semmilyen vegyszerrel nem kezelik. Montdam is a páromnak nem akarok többször krumplit onnan mert állandóan kesztyűben kell hámoznom, mert tele van kukacjáratokkal, meg elég sokszor kukackával is. Eltelt három hét a krumpliból még mindig volt, és a lakásban mindenhol elszaprodtak a molyok, el nem tudtam képzelni honnan, aztán amikor elő akartam szedni a kamrából a maradék krumplit láttam, hogy a krumplik mind meg vannak rohadva, el vannak folyósodva és egy csomó moly van rajta. A párom ezek után felhívta a szüleit és közölte, mi csak akkor hozunk krumplit, ha valamivel kezelik mert a lakást ellepték a molyok. Mindet kitakarítottam és most én is harcolok, de már csak egy pár darab van. És én is élvezettel gyilkolászom őket, papuccsal, papírral, újsággal mikor mi akad a kezembe.
Bocs hosszú lett...

szepyke írta...

Nem gond, ha hosszú lett, mindenből okul az ember. Nálam nem volt otthon semmilyen zöldség, és tényleg nem ételekben voltak a rohadékok. Egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy hol laknak... Minden napra jut egy-két repülő példány, amit, ahogy írtad örömmel ütök agyon, mázgálom szét az újsággal... Remélhetőleg csak elfogynak a rohadékok!

erős ildikó írta...

Sajnos tényleg bármin megélnek, nem könnyű megszabadulni tőlük. Őszintén szólva én akkor találkozom velük, ha hosszabb időre raktározok be valamiből. Ezért nem merek nagyobb tételben venni pl. lisztet, kukoricadarát. Akármiben tartom, előbb-utóbb megjelennek, tehát már eleve benne vannak - sajnos.

Marcsi írta...

Óh szegénykém részvétem!
Szerintem legjobb lenne, ha hivnál valami irtós céget.Hátha megszabaditanának a kisrohadékoktól.

szepyke írta...

Napmátka, tényleg eleve benne vannak, mert a keksz, amiben először találtunk, originált volt! Lefóliázott keksz...

Marcsi, már látom a végét! Ma nem jött szembe egy sem még a lakásban! Nincs repkedő példány!:D

KryaSpirit írta...

Molyokból most már jól ki vagyunk művelve. Pár hónapja nálam is voltak. Én mindent kidobtam a kamraszekrényből, így viszonylag gyorsan megszabadultam tőlük, de folyamatosan frászban vagyok, hogy visszatérnek. Nekem is ez a ragadós molycsapda vált be.

szepyke írta...

Benzsi, nekem a konyhát kellene kidobnom... Egyszerűen nem tudom, hogy honnan jönnek.

Süti Bazár írta...

Nálam is volt, én a lisztben találtam. Nagy szerencsém volt, mert elég volt kidobnom a liszteszacskót és a mellette lévő élelmiszereket.
Én a hangyákkal küzdöttem hónapokig. Semmi nem segített. Se csapda, se irtószer, se semmi. Aztán kaptam az ötletet, hogy bors! Kiszórtam a rések elé, a falak mellé. Olyan volt a lakás, mintha homokviharba került volna. De a hangyák eltűntek!!!!
Szepy, a repülő dögökkel persze jóval nehezebb, de ha nincs élelmiszerben, akkor a réseken jön be. Borsozz egy kicsit, próba, szerencse! :-)

szepyke írta...

Yasmine, hangyák ellen sütőpor és szódabikarbona, oda ahol mászkálnak... Ez tuti módszer, kipróbáltam.

Akkor borsozni fogok!:D

Palócprovence írta...

Együttérzek Veled, múltkoriban engem (pontosabban a kamraszekrényemet)is megszállták a molyok. Talán a mostani nyár párás, meleg időjárása volt az ok, nem tudom, de az elmúlt évtizedek alatt nem volt példa ilyen horrorra. A legnagyobb tenyészet egy bontatlan (!!!) 1 kilós, nejlonzacskós rizsben volt. Már eleve benne lehettek...
Nekem is a molycsapda vált be. Takarítás ide, mindentkidobálás oda, látszólag sehol moly - a csapda dugig telt.

Egyébként hogyan követed a google találatokat?!

szepyke írta...

Palócprovence, az oldalsávomban van ez a számláló izé: FEEDJIT LIVE TRAFFIC FEED. Ebben ha megnyitom látni, hogy ki jött a google által, és ott mire keresett rá. Mostanában napi 1-2, de volt, hogy több keresés után jöttek hozzám. És a keresésben a moly, ételmoly, és hasonló szavakat adták meg.

Nálam még az életben nem volt ételmoly. Soha. Ruha már igen, bár nem tett kárt elvileg semmiben, valószinűleg időben megtaláltam és kiirtottam őket.
De ezekkel komolyan meggyűlt a bajom. A csapdában naponta találok még mozgó darabokat. És azt hiszem már írtam, hogy olyat is találtam benne, ami lerakta a haláltusa közben a petéit. Hát, egy több lapban hajtott újságpapírral nyomtam szét az egészet. A rohadék, még halálában is szaporodni akart.
Tényleg az időjárásban lehet valami. Nálam minden évben rendszeresn előjönnek a hangyák tavasszal. Kb egy hónapig szenvedek velük, aztán, ahogy jöttek, úgy távoznak is. Idén nem jött a hangya, jött ez a tetű moly...

Süti Bazár írta...

Nekem nem segített a sütőpor/szódabikarbóna :(
Jött a hangya, beleszagolt, azt mondta brrrr, elment és bejött máshol. A bors óta viszont nem járt itt egy sem. Hurrá :-))

szepyke írta...

Ezek a rohadékok így vannak a levendulával... Körberöhögik...

Messzenéző Minyon írta...

Én sem értettem egy darabig, hogy honnan jönnek, aztán én is megállapítottam, hogy a boltból. Azóta minden olyan élelmiszert, amiben lehetnek (liszt, rizs, dara, mák, bab, magok stb.) vásárlás után beteszek egy percre a mikróba. Garantáltan kiirt minden még létre sem jött életet.
A levendula nálam sem vált be, egyszer abban tanyázott a legtöbb moly. Sokkal jobbak a cédrusfa-készítmények, elsősorban a cédrusfa illóolaj. Azt szoktuk csepegtetni a szekrénybe, a kamrába.

szazala írta...

Mi a szárított kukoricát(amit kombájnnal szedettünk feltettük a padlásra,hát akkor aztán elszabadult a pokol itt is!Hiába fogyott le a takarmány a molyok maradtak.Ekkor vittünk fel vizet és tyúkokat,aztán felzártuk őket.Csak a vizet kellett frissíteni,mivel éhen nem akartak halni,ezért levadászták a molyokat.Hatásos volt,de lakásban nem válik be:)!

szepyke írta...

Messzenéző Minyon, ezt a mikrós dolgot lehetne bővebben?

A cédrusolaj, sima illóolaj?


Szazala, hát, tyúkok itt nem nagyot vannak, egy pár szomszéd lányt hívhatnék libának, de akkor sem ennék meg a molyokat sajnos...

Azért köszönöm!:D

Ancsika írta...

Szepyke! Sok sikert és kitartást a csatához!! Én is vívtam velük sokáig! El tudod képzelin, hogy mennyi volt, amikor még a sótartóban is molyfészek volt???? Azt hittem visznek a sárga házba engem is, de csak én kerültem ki gyöztesen! De megszenvedtem velük, de rendesen. Abban az évben valami invázió volt felénk, mert mindenkinek volt a szomszédságban is. Az tuti, hogy rengeteg pénzbe került a sok csapda, meg piszok sokat pucoltam, de kipucoltam öket. Azóta, ha meglátok egyet-kettöt, kitör a frász! :) Hangya is szokott lenni, mert az házunk homokköre épült. Azokkal kínlódok évröl-évre rendesen. Nálam a sütöport szabályosan zabálják! :)) Yasmine ötlete jó lenne a borssal, de nekem itt a kuty, meg a cica. Így ez kilöve!
És tényleg nagyon oda kell figyelni a száraz dolgokra, mert a bótokból sok minden haza hurcol az ember, óhatatlanul is. Sajnos!

Piszke írta...

Én sóban (!!!!),kibontáskor, a doboz belsŐ falára tapadva találtam 2 napja bábot. Nálam is bevált a mikrózás,(főleg az aszalt cuccokat, mert azokkal tuti be lehet hozni) meg az, hogy rendszeresen mindent lepakolok a kamrapolcról, áttörlöm 20%-os ecetsavas vízzel, és SOHA semmilyen élelmiszert nem hagyok nyitva. Mindent azonnal különféle méretű fém- vagy műanyagdobozba öntök, ami nem fér bele (pl müzli) azt szigorúan csipeszezzük. Diófélék szintén mikro vagy egyenesen be a fagyasztóba és onnan használom fel. Szerintem a kétféle csapdát ( a Johnsonnak is van, és falra kell ragasztani, bár kétszer annyiba kerül mint a Bábolnás)) egyszerre kell használni, nekem legutóbb az oldotta meg a szitut. Ja és csapkodni a nőstényeket, azok ugyanis nem mennek be a csapdába...

Monika írta...

Ó,te szegény!!!!!!
Ilyet én is átéltem már néhányszor és tanusíthatom,hogy ez a 3szög alakú csapda a legjobb!!!!csak győzzed venni őket.Addig rakjad ki,amíg egy sem lesz már benne. Sőt,még tovább is.Hihetetlen,de én is találtam papírok között megbújva.Nekem a spájzban szoktak lenni és ezek ételmolyok.Olyankor átpakolok mindent,ami gyanús,azt kidobom és kiteszem a csapdákat.DE,nagyon elkeserítő,amikor ilyen invázió van.
Sajnos én is jártam már úgy,hogy original cuccban ,ami állt egy darabig,abban voltak.Pl.teában,ami darabos.
Én még azt vettem észre,hogy a kamrában a fapolcot is imádják.Nem raktak tanyát a konyhabútor mőgé?
Jó hír,hogy már csak néhány van.
Drukkolok,mert szörnyen idegölő ez!

szepyke írta...

Mian, a hangyák zabálják a sütőport? Jézusom! Komolyan mondom, hogy lassan a bogarak veszik át a hatalmat...

Piszke a nőstényeket honnan ismerem meg? Nagyobbak, vagy milyenek, mert amik repkednek, azok olyanok, mint ami a csapdában van....

Mammka, a konyhabútor mögött rés van, szinte bárhova bemehettek. Ezért most azt választottam, hogy megvárom, amíg már egy sem repül, és akkor takarítok át mindent.
És tényleg idegtépő. És gusztustalan is. Ahogy a kukacok tekeregtek a falon... azt hittem, hogy elájulok, amikor megláttam. Brrrr

Messzenéző Minyon írta...

Mi az Aromax illóolajokra esküszünk, más nem vált be. Zöld dobozban van, bioboltokban lehet kapni.
Szóval minden ilyen gabonafélét, hüvelyest stb. amikor hazahozom a boltból, beteszem egy-egy percre a mikróba. Bepárásodik a csomagolása ettől és föl is melegszik kissé, ezért meg szoktam várni, amíg lehűl és úgy teszem be a kamrába.
A mélyhűtő is jó: egy napra beteszed, utána kiveszed és ha visszamelegedett szobahőmérsékletre, be lehet tenni a helyére. A mikró és a mélyhűtő a zsizsik ellen is jó.
Persze ezek már csak akkor működnek, ha kiirtottad mind, mert ha nem, újra beleköltöznek a dögök.

Renata Kalman írta...

Óh, te szegény... totál átérzem a problémádat.
nálunk is megjelennek időnként. Én is cédrusolajat csepegtetek, csak elég szagos, a férjem mindig kiakad tőle.
Meg csapdát is teszek, állandóra...
A szemes gabonába meg fagolyókat, ami moly elleni.
De tuti tipp nincs... sajnos.

És igen úgy van, hogy csomagban hozzuk be őket...

szepyke írta...

Messzenéző Minyon, ez a mikrós dolog tetszik.
Most kiirtom őket, utána meg mindent megmikrózok, vagy lefagyasztok. Köszönöm!!!

Renata, hát, tényleg gáz. Már vakarozok is tőlük, pedig nem repülnek rám, mégis úgy érzem,hogy rajtam mászkálnak... Ma is találtam reggelre egy még repülő példányt, de két percen belül egy újságpapírra kenve találta magát! Szerintem haladunk, mert már csak napi kb egyet találok, és a csapdában is max kettő-három "mozog". Amikor hazaértem a csapda szinte mozgott tőlük...

Viszont nem tudom, hogy a nöstényt hogy találnám meg? Miben különbözhet ezektől? Szerintem volt az egyik csapdában egy olyan, ami mintha petét rakott volna oda, de akkor lehet, hogy az nem az volt? Mindegy, csak kidöglenek valamikor! Remélem minél hamarabb.

Névtelen írta...

Köszi a kimerítő írást! Szintén érintett vagyok kajamoly problémában.
Peték, bábok nálam kajában laknak (sokszor csattos üveg és doboz sem akadály számukra!), állatok pedig, ha éppen nem repkednek, akkor a fal és a beépített konyhaszekrény közötti nagyon szűk mm sincs résben pihengetnek. Tudják ám, hogy hol vannak biztonságban!
LepkePillangó (nem moly)

Chef Viki írta...

Gyűlölöm őket. Ez az összefoglaló pedig szaklapba kívánkozik :-)

szepyke írta...

Névtelen, azt nem értem, hogy amikor leütöm őket, azért úgymond nem kicsik, mert kb 1x1 centisek.
Amikor meg valahonnal előmásznak, mintha nem is lennének... Hogy a fenébe tudnak úgy összecsomagolódni????

Viki, már szakértő vagyok sajnos!:(

Messzenéző Minyon írta...

Van még egy jó tippem a mikróhoz, hátha nem ismered: amikor kezd kicsit büdi lenni a mosogatószivacs vagy rongy, nedvesen beteszem szintén egy percre. Kifő rendesen, ki se lehet venni egyből, meg kell várni, hogy kicsit lehűljön. És semmi szaga sem lesz utána.

szepyke írta...

Ez sem rossz! A mosogatószivacsot viszonylag sűrűn cserélem, ez nem szokott gond lenni, de azért jó tudni!

Nyafkamacska írta...

Sajnos gyakran járok úgy, hogy a frissiben vásárolt lisztben felbontásakor találok. Gyakorlatilag tele van szövedékkel, kívülről meg semmi nem látszik.
A reform boltban már vettem úgy lisztet, hogy ott kibontottam. Az eladó csak lesett mikor az orra alá dugtam. De vittem már haza molyt pirospaprikával, kakaóporral, kókuszreszelékkel is.
Szerintem ezek a dögök mindent túlélnke :-(

szepyke írta...

Nyafkamacska, nem akarlak megbántani, de remélem, hogy nem lesz igazad, és végre kiirtódnak!:D

Én egyszer még régen a piros mogyorósban találtam kukacokat. Visszavittem, megmutattam, odasétáltunk a boltban a polchoz, és az eladó elkezdte felbontani a csokikat. Mind kukacos volt. A nénit is és engem is majdnem fel kellett mosni.

Amiben rendszeresen találok kukacot, az a Merci csoki. Tényleg! Soha nem vennék magunkank, viszont viszonylag sűrűn kapunk ajándékba. Rögtön tovább szoktam ajándékozni! Rögtön. Egyszer az Auchanba vittem vissza a blokkal, és mutattam a neylonban tekergözö kukacokat. Ott is örültek nekem!

Piszke írta...

A nőstényeket onnan lehet megismerni, hogy azok nem mennek a csapdába:) Ugyanis a csapda szexferomonja csak a fiúmolyokat vonzza :))
Én legutóbb fertőzött dióval kaptam be őket,amit óvatlanul egy sima zacskóban tároltam a kamrapolcon (illetve becsúszott valami mögé, és úgy maradt) de mindenki panaszkodik az utcában, hogy idén invázió van.

szepyke írta...

Hát, idén tényleg az. Már többen mondták, hogy olyan dolgokban találnak...
Küzdök velük még mindig.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...