2009. július 24., péntek

Neked fontos, nem nekem!


A napokban elindult egy "kampány" a gasztroblogok körében, mely a "műkaják", a porok, az előre legyártott szószok, ilyen-olyan adalékok helytelenségére hívja fel a figyelmet.

Hogy miért, és miből indult? Mert egy fórumon született egy topik, ahol a műkajákat éltetők győzködték egymást ezen készítmények tökéletességéről. Ebből a vitából/beszélgetésből indult el Max, Trinity, Garffyka és Chef Viki kezdeményezésében egy "kampány"-


„Főzz az egészségedért” szlogennel.


Hogy miért fontos ez? Elsősorban saját magad miatt.

Mert Te döntöd el, hogy mivel mérgezed magad, legalább legyél vele tisztában, hogy ez nem "trendi", bár a gyártók próbálják úgy éreztetni a reklámok által, hogy az a menő, aki csak kisétál a konyhába, elővesz egy zacskós valamit, majd a maga, vagy a család elé tálalja azt. Hát, nem. Nem ez a menő.

Mert egy cseppnyi odafigyeléssel ezeket a dolgokat száműzheted az életedből. Mérgezzük magunkat így is elég dologgal. Szívjuk a szmogos levegőt, egész nap ülünk a gép előtt, mobiltelefon lóg a kezünkben.

Neked kell eldöntened, hogy ennyi negatív behatás után még direktben a szervezetedet is mérgezed e. Mert ezek a zacskós, előrecsomagolt, ízfokozóval felturbózott ételek java részben mérgek. Lassú, alattomos mérgek.

Nem mondom, hogy soha ne egyél semmi olyat, ami ezen termékek közé tartozik, nem mondom, mert van, hogy én is szoktam olyat enni, ami nem egészséges, de itt is fontos a mértékletesség.

Mert lassan tényleg szinte minden termékben olyan dolgokat találni, amitől legszívesebben sikítva rohannék ki az üzletből, mégis megveszem, mert esetleg szeretem, vagy ízlik. Persze, hogy van ilyen, de én döntöm el, hogy beengedem e a szervezetembe. Én döntöm el, annak tudatában, hogy megtartsam azt az egyensúlyt, amivel jól érzem magam.

Mert nem kell mindenről lemondani, csak tudni kell, hogy miből mennyit. És tudni kell, hogy

nem spórolsz vele se időt, se pénzt, se energiát, ha zacskós porokból főzöl.

Feltűnt már, hogy ezek a porok két-három évig is elállnak, hogy a szavatosságuk messzi-messzi időkbe vezet?

Feltűnt már, hogy ugyan azt reklámozzák, csak egy ilyen zacskó és kész is az egész fogás, mégis még minimum öt dolgot meg kell hozzá venned?

Feltűnt már, hogy milyen szép színes a csomagolásuk, hogy néha kettőt-hármat összecsomagolva árulják őket, hogy méginkább arra ösztökéljenek, vásárolj meg!!!?

És feltűnt már, hogy azt próbálják sugallni ezen termékek reklámjával, hogy csak az a jó/ügyes/felkészült háziasszony, akinek számtalan ilyesmit rejt a konyhája?

Ezek feltűntek már? Akkor jó úton haladsz, mert kezded észrevenni, hogy hülyének vagy nézve...
Mert, már látod, hogy valami "sántít", hogy mintha ez nem feltétlenül érted lenne... Mintha át lennél verve.

Át vagy verve, ezt bizton állíthatom.

Mert nem gyorsabb, nem olcsóbb és nem egészségesebb a zacskós/üveges előre elkészített szószokból, hozzávalókból főzni, mint összeválogatni az alapanyagokat és megfőzni azokat.


Bemásolom ide is, hogy érthető legyen, hogy miért írtam:

Összetevők: tej, limonádé-készítmény 6,5% (cukor, víz, citrom (15%) citromos sütemény (cukor, tojásfehérje,búzakeményítő, aroma), sűrítőanyagok (módosított kukoricakeményítő, pektin, guar gumi), aromák, savanyúságot szabályozók (nátrium-citrátok, kálcium-citrátok), színezék (riboflavinok)), cukor, víz, sűrítőanyagok (módosított kukoricakeményítő, pektin) élő joghurtkultúra

Látod már? Ez csak egy joghurt! Egy citromos joghurt, egy neves cég terméke. Bár nincs kiírva benne, hogy melyik milyen E kódú, de Te is láthatod, ez bizony szinte műanyag, ha nem az egész az már.

És most még valami. Nem lehetsz teljesen biztos azokban a dolgokban sem, amikre az E kódok feltüntetése helyett csak a valós nevüket írják ki. Nézd meg a joghurt leírását. Nincs benne egyetlen darab E kód sem... Mégis megdöbbentő, hogy miket tartalmaz.

Én is voltam "kezdő", senki nem úgy születik a földre, hogy egyik kezében fakanál, a másikban már egy begyúrt kalácsot tart... Bizony, tisztában vagyok vele, hogy el kell kezdeni valahogy.
Előttem volt példa. Mindkét nagymamám példás háztartást vezetett, nyáron befőztek, eltették az idény zöldséget, lefagyasztották amit le lehetett, hogy télen legyen miből főzni. Mert akkor még nem volt olyan, hogy zacskósleves, nem volt fánkpor, és nem volt tejbegrízpor sem.

Mi volt? Hogy hazamentek a munkából és egy óra alatt megfőzték a vacsorát a családnak. Az évek és a tapasztalat természetesen számít, de ezt mindenkinek meg kell szereznie. Mindenki volt kezdő.

Valahogy el kell kezdeni, de ne a zacskós dolgokkal kezd!

Én azt osztom, a "receptjeim" is ilyenek, hogy nem kell "beszorulni" a konyhába, mert az élet annyi mást is tartogat, a konyhán kívül is van élet, sőt.

Ezt vallom, és tudom, hogy működik!

Bízzál magadban, meg tudod csinálni, megtudod, ha meg akarod csinálni!

Mert rajtad múlik. Csak rajtad!

Számos blogban találsz majd "gyors és könnyű" bejegyzést. Próbáld ki őket, hidd el, nem fogsz csalódni!

Nálam a "könnyen gyorsan olcsón" bejegyzések alatt találod azon recepteket, melyekhez nem kell semmi extra főzőtudomány, percek alatt elkészül, elkápráztathatod magadat és a fontosakat a körödben.

Tudom, hogy meg tudod csinálni, mert én is meg tudom csinálni, akkor Neked miért ne menne??


És még egy: ne sajnáld az időt a vásárlásra, az alapanyagok gondos összeválogatására, a főzésre!

Tudod, hogy milyen sikerélmény a fontosak elé letenni egy saját magad által sütött kenyeret, egy kalácsot? Ha kész az étel, megkóstolni és felsóhajtani, hmmm, ez bizony jó lett! Hogy nem esel majd zavarba, ha a hűtőben látszólag szinte semmi nincs, mégis a megszerzett rutinoddal abból is olyan ételt rittyentesz, hogy magad is meglepődsz? Hogy az egyik fontos a te általad sütött kalácsot kéri tőled karácsonyra? Tudod milyen érzés ez? Hát, szívetmelengető. Nagyon is az.

És most itt a lehetőséged, hát gyerünk, élj vele! Ha megakadsz, kérdezz, ne bátortalanodj el, mint írtam, mind voltunk kezdők!


22 megjegyzés:

Süti Bazár írta...

Igen. Nem tudok mást mondani. Gratulálok, zseniális vagy. :-))

Kiskukta írta...

Nagyon jól leírtad a dolgok lényegét, remélem sokan olvassák majd, nem csak gasztrobloggerek!

szepyke írta...

Kiskukta, én is remélem!:)

Köszönöm Yasmine!:)

trinity írta...

Nagyon jó a cikk, Szepyke, köszi!!!!

Nyafkamacska írta...

Ezt nagyon jól megírtad!
Csak attól tartok, a célközönség nem nagyon olvas gasztroblogokat :-(

szepyke írta...

Hátha...

Moha írta...

Szepyke ebben teljesen igazad van,és nagyon jól összeszedted! Igyekszem majd címkével,(és beárazott,időt számolt) receptekkel én is csatlakozni hozzátok!

szepyke írta...

Köszönöjük Moha!:D

DebiGabi írta...

Megint egy remek írás.

Andi/cuki írta...

Szívemből szóltál! Még csak annyit:múltkor kiakadtam mikor láttam,hogy a tejfölöm szavatossága egy hónap(!) múlva jár le!Tej van benn még vajon?
Nekem egyébként tartósítószerallergiám van 2 éve! Azóta figyelek még jobban.
Szóval tényleg megetetnek minket,de rendesen!

Jade írta...

Ezt nagyon szepen leirtad! Legszivesebben belinkelnem hozzam, megengeded? Vagyis nem linkelnem, hanem pontosan igy bemasolnam, idezetszeruen.
Szabad?

szepyke írta...

Judith, tényleg annyira jónak találod?
Hát, persze,hogy bemásolhatod. És köszönöm!

Andi, Gabi,nektek is!:DD

Kiskukta írta...

Egy kérdés, akkor ez a kép lehet ennek a mozgalomnak a logója? A napokban olvastam valahol, hogy megkérnek téged gyárts eggyet, már nem tudom hol, akkor ez az lesz? Jó lenne kitenni a blogunkba figyelemfelkeltésként címéhez írva, hogy főzz az egészégért, vagy ilyesmi... Ez a kép azért elég figyelemfelkeltő, szerintem erre azért mindenki odafigyelne, ha épp csak egy keresés eredményeként jutott az oldalunkra.
Ha nem tesszük ki, akkor ez elavúl egy idő után, nem fognak rákeresni az emberek erre a bejegyzésre, de ha belinkeljük akkor hátha rákattintanak.

szepyke írta...

Kiskukta, akár lehet a logója, de ez a kép a netről van. A google barátom segített a kikeresésében. Egyszerűen rákerestem, hogy stop, és többek között ezt dobta ki, viszont ezt elég sok helyen, szerintem már nem lehet megtalálni az eredeti forrást. És tényleg figyelemfelkeltő, nekem is azért tetszett meg.

Tehát, részemről nincs akadálya, bár nem én csináltam, ezt le kell szögeznem, csak tényleg találónak érzem!

Unknown írta...

Nagyon jó írás! Gratulálok!

szepyke írta...

Köszönöm Csongi!:D Nem gondoltam, hogy tetszeni fog másoknak is. Hajlamos vagyok átmenni diktátorba ilyenkor...

Kiskukta írta...

Ok, akkor én is kölcsönveszem a képet, majd írok egy rövid bejegyzést, és kiteszem a blogomba, belinkelem a te bejegyzésed is.

szepyke írta...

Rendben!:D

KryaSpirit írta...

Kitenném én is a blogomba ezt a logot, ha megengeded!

szepyke írta...

Hát, persze, nem az enyém...:D

Ági írta...

Szia, szerintem is nagyon jól összeszedted a dolog lényegét. Egyáltalán nem diktátoros, inkább bátorító.

szepyke írta...

Ágianyu, köszönöm szépen!:D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...