2010. január 4., hétfő

Marhahúsleves - velőscsonttal főzve -



Nem tudom, hogy mi lehet a titka az igazán jó húslevesnek, de az biztos, hogy én bizony nagyon jó marhahúslevest csinálok. Erős, zamatos, laktató leves. Mi a titok? Nem tudom. Leírom, hogy hogyan készül, hátha segítek másnak is elkészíteni ezt a csodát.



Ez a kedvenc levesem. Nem tudom hogy miért szeretem ennyire, de tény, hogy ha húsleves, akkor nekem az marhahúsleves. Bizton állíthatom, hogy ez a leves szívet, lelket melegítő darab. Ha kint már hideg van, kell egy ilyen tányérnyi leves, és minden rendeződik. Nem nagy mutatvány előállítani, csak a hozzávalók fontosak, és a főzési idő. Szinte elronthatatlan.

Készítése hasonló az Orjaleveshez, (ITT) sőt ugyanaz!

Hozzávalók:
  • 40 dkg marhahús (leveshús mondjuk)
  • 2 db velőscsont
  • 8 db sárgarépa
  • 4 db fehérrépa
  • 1 db vöröshagyma
  • 1 db zeller, vagy 1 csomó zellerzöld
  • 1 db karalábé
  • 2 db krumpli
  • 1 csomó petrezselyem
  • kb 20 szem szemes feketebors
  • víz

Elsőként vizet melegítek, azaz forrásig melegítem. A húst és a csontokat lelocsolom minden oldalán a forró vízzel. A zöldségeket megpucolom, megmosom, a vöröshagyma utolsó vörös héját nem szedem le, de megmosom, és a gyökeres végét levágom.

A hús és a csontok, még a forrázás előtt:


és forrázás után:


A velőscsontok mindkét végét megsózom, így meggátolom, hogy a velő a levesbe "távozzon".


A megpucolt, megmosott zöldségek.



Egy erre a célra alkalmas, minél nagyobb lábasba pakolom először a csontokat, majd a húst, és a zöldségeket. Felöntöm hidegvízzel, és beleszórom a borsszemeket. Még nem sózom, mert a velőscsontokon lévő só is sózza, illetve, majd a végén kiderül, hogy mennyire kell sózni.

Forrásig melegítem, majd a lehető legkisebb lángra csavarom, és leveszem a fedőt róla. Minimum négy, de inkább hat órát főzöm, illetve a főzöm rossz szó, éppen, hogy csak melegítem. Nehogy forrjon, mert zavaros lesz! Ennyi idő alatt jó erős leves lesz belőle, amit ha majd készen van és kivesszük belőle a zöldségeket, és a hűtőbe teszünk, szinte már kocsonyásodik!

Ha késznek ítélem, megkóstolom, sózom. Tálalni cérnametélttel tálalom, amit egy külön edényben vízben főzök ki, majd egy tálban teszem a leves mellé, vagy magában, üresen. A húshoz tormát és mustárt, a velőhöz pirított kenyeret és sót adok. Tároláskor leszűrve tárolom a hűtőben. Se tészta, se hús, se zöldség ne legyen benne. Jól bírja, vagy bírná a fagyasztást, de nálunk soha nem marad belőle. Ha megfőzöm, igyekszem előre elkészíteni, hogy teljesen kihűthessem, és a felesleges zsírt eltávolíthassam a tetejéről. Ha erre nincs idő, papírtörlőt használok erre a célra, amit ráterítek, majd kidobok. Ezt addig ismételve, míg a felesleges zsírt leszedtem róla.

A legjobb leves. A legjobb.

Amikor felteszem főni:


És amikor készen van. Hat óra főzés, a zöldségek, a hús, a csont, és egy kevés só és itt a világ legfinomabb levese:



15 megjegyzés:

Alíz, Erdélyből írta...

Ez valóban egy csodajó leves és ugyanigy készitem én is. Igaz, egy ideje a krumplit kihagyom belőle, de egyébként mindent pontosan igy. És leginkább grizgaluskával szeretem.

Zsuzsi írta...

Nem vagyok leveses, de ez a kedvencem. Én teszek bele egy körömnyi gyömbért, pár szem szegfűszeget és köménymagot is.
Na és a velős pirítós....

DebiGabi írta...

Kérek szépen!!!
Hoztam a legnagyobb mélytányéromat:))))

szepyke írta...

Alíz, tényleg, grízgaluskával is imádom!:)

Zsuzsi, köményt néha én is, de csak sima sótól is Isteni!

DebiGabi, de mély legyen az a tányér!:)))

Andi írta...

Én nem annyira szeretem a marhahúslevest, de ez annyira guszta. Nem is tudtam hogy sóval kell a velőt bent tartani....

Wise Lady írta...

Igen-igen, így kell ezt. Én is imádom. Egyetlen különbség, hogy egy gomba nálam mindig beleugrik.

szepyke írta...

Andi, lehet, hogy nem, én nem próbáltam még máshogy.

Wise Lady, nálunk az uram nem bírja a gombát.

Ági írta...

Tudod mi a titok? Hát hogy minden benne van, ami kell bele! És a kocka el van vetve!! :)

szepyke írta...

Ágianyu, tökéletesen így van. Ebben aztán semmi műanyag nincs.

Réka írta...

Szia,
én csak azt kérdezném meg (holnap szeretnék ugyanis marhahúsból levest főzni), hogy az elejétől beleteszed a hús és csontok mellé a zöldségeket? Nem főnek szét 4-6 óra alatt?
Türelmetlenül várom a válaszod.
Köszönöm,
Réka

szepyke írta...

Szia Réka!
Igen, minden megy bele rögtön az elején. Felforralod, és ahogy forrni kezd, leveszed a fedőt, a legkisebb lángra teszed és úgy főzöd, hogy ne forrjon, csak éppen hogy gyöngyözzön. Ha most főzöl először húslevest, akkor arra figyelj nagyon, hogy nem forrhat, mert zavaros lesz. Tehát, beleteszel mindent, felöntöd vízzel, nagy lángra teszed, lefeded. Ha elkezd forrni, leveszed a legkisebb lángra, leveszed a fedőt és szépen lassan főzöd. Nem fog semmi szétfőni, csak nagyon puha lesz. Majd írjál, hogy milyen lett, drukkolok neked! Az enyém már fő vagy négy órája!:)

Réka írta...

Nagyon szépen köszönöm a gyors választ! Remélem, jól sikerül majd.
Boldog Karácsonyt kívánok!
Réka

szepyke írta...

Réka, neked is boldog, békés, áldott karácsonyt!:)

Schwarz írta...

Szia Réka!
Húsvétkor kipróbáltam! Hááááát.... óriási siker volt :D Pontosan követtem az "előírásokat" csak a krumlit hagytam el. Köszi a receptet, a többit is megnézem.
Üdvözlettel,
István

szepyke írta...

Kedves István! Bár, nem vagyok Réka, de nagyon szívesen!
Ha ez a leves ízlett, nézd meg az orjalevest is. Az a másik legfinomabb leves a világon!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...