2010. január 27., szerda

Sólet



Van egy csomó olyan étel, amit kellőképpen "túllihegnek" elkészítést illetőleg. Ilyen a sólet is szerintem. Amikor anno a legfontosabb elrebegte, hogy Ő mennyire szereti a sóletet, felhajtottam mindent, kikérdeztem mindenkit, átolvastam egy csomó könyvet, hogy hogy lesz a legfinomabb, legjobb, leglegleg sólet az asztalunkon... Akkor még nem nagyon volt Internet (Igen, volt ilyen is, tényleg!) Nem tudtam több ezer oldalt végignézni, átolvasni fórumokat, arra kellett hagyatkoznom, amit nagyokos szakácskönyvek írtak (amiknek egyre kevésbé hiszek sajnos), az ismerősök ismerősei meséltek, stb.

Emlékszem, mindenki úgy mesélte, hogy a sólet aztán az a kaja, amivel annyi gond/probléma/munka van, hogy utálni fogom elkészíteni. De én csak meg akartam próbálni, ha már a legfontosabbnak ez a vágya, hát mit érdekel engem, ha egy hétvégén állok is miatta a konyhában???

És jött a próba, és röhögve végeztem vele kb 5 perc munkával, utána csak annyi munka volt vele, hogy óránként ránéztem, de különben csináltam a dolgom, bőven nem volt vele annyi munkám, ahogy azt mindenki lefestette nekem...

Mert ez egy nagyon egyszerű étel. Lehet, hogy nem ez az autentikus recept, de a legfontosabb saját szájával mondta utána másnak, hogy még soha nem evett ilyen finomat... Akkor meg csak jó lehet, mert igen ritkán hagyja el ilyesmi a száját...


Tehát, így készül:

Hozzávalók minimum 4, de inkább 5-6 személyre:
(Sajnos nem lehet kevesebbet csinálni belőle, de remekül bírja a fagyasztást, ha mégis megmaradna!)
  • 50 dkg fehér bab (gyöngybab talán a becsületes neve?)
  • 25 dkg gersli, vagy árpagyöngy
  • 1 fej vöröshagyma
  • 2 evőkanál őrölt pirospaprika
  • bors
  • 1 kg füstölt hús (jelen esetben füstölt pulyka)
  • víz

Tálaláshoz:
  • fejenként 1-2 főtt tojás
A babot és a gerslit előző éjszakától beáztatjuk. Egy arra alkalmas edénybe tesszük a megmosott húst, rá az áztató víztől megszabadított, átmosott babot és gerslit, a felkockázott vöröshagymát. Felöntjük annyi vízzel, hogy meg tudjuk emelni a lábast, illetve le tudjuk fedni azt. A vízbe beleszórjuk az őrölt pirospaprikát, mehet rá a fedő, és mehet a forró sütőbe. (A sütő végig forró legyen. Nem kell le, föl kapcsolgatni a hőt! Míg sül, mehet mellé minden más, ha elfér a sütőtérben, aminek jó ez a hőmérséklet, és amit meg akarunk sütni, esetleg egy-két nappal későbbi ételekhez. Mehet mellé a cékla, az egyben sült krumpli, esetleg gesztenye, sütőtök. Így nem csak a sólet használja a sütőt és nem "pazaroljuk" a gázt/villanyt, elkészül közben több dolog is!)

Ennyi vele a munka. Innentől óránként ránézünk, esetleg pótoljuk a vizet, és megkavarjuk. Ha a húsban csont van, én azt egy-két óra sülés után ki szoktam venni, hogy jobban tudjam keverni, bár itt ne úgy gondolkodjunk, mint egy levesnél, ez olyan, mint a képeken, sűrű, megáll benne a kanál étel.

Én kb 6-8 órát sütöm. A lakásban már egy fél óra múlva érződik az illata, kicsit később, a lépcsőházban, majd az utcán, a 8. óra végére, a kerületben is. Olyan meleg lesz tőle, hogy a falszomszédaim kikapcsolják a fűtést maguknál...


Tehát, mindent egy nagy (lehetőleg) fém lábasba teszünk. Itt látszik a bab, a hagyma, a gersli, a víz, és a paprika is. Nem sózom, borsozom, csak tálaláskor, mert a füstölthús eleve sós, és mi nem nagyon eszünk sósan, ezért csak a végén sózom, ha még kell bele egyáltalán só. Tökéletes lesz így is!
A lábas alá tegyünk egy edényt, vagy alufóliát, mert kifuthat, ne az egész sütőt kelljen suvickolni!


Sokan belefőzik a tojást is héjastul. Hát, én nem. Én szépen külön megfőzöm, és úgy adom hozzá. Egyszer kipróbáltam, hogy fél óra suvickolás után bele mertem tenni a tojást, de nem lett semmivel másabb íze, mint amikor külön simán megfőzöm. Akkor meg minek főzzem bele?



A gersli és a hagyma teljesen szétfő benne, sőt a bab is veszít az alakjából.
Nehéz étel, laktató darab. Valahogy csak télen csinálom, és évente maximum egyszer-kétszer. Nem teszek bele plusz zsiradékot, nekünk nem hiányzik belőle.


Bár drágának látszik, valójában nem egy drága étel. A húst ki kell fogni olcsón, és bár elvileg füstölt liba kellene bele, de maradjunk a talajon, jó a pulyka is.

Ez az adag kihozható kb 1500,- Ft-ból, és bő 4-6 személyes adag!


15 megjegyzés:

sedith írta...

Nekem si van egy receptem, még anno jegyeztem le, amikor adták a TvPaprikán. Még sosem láttam neki, emrt a sütőm nem állítható hőmérsékletű, és ha jól értettem, jobb neki a lassú hő. De nagyon csigéázza a fantáziámat, már alig várom, hoyg kipróbálhassam. A recept és az anno látottak alapján nekem is egyszerűnek tűnt, csak anynia munka, amíg odakészíted.
A tied is nagyon jól néz ki!

Kata írta...

Én utána néztem 1 évvel ezelőtt, interneten kerestem autentikus receptet autentikus személytől...nem sikerült... De tervben van az idén egy másik adag, nem nyugszom, amíg jót nem eszünk:)

mandy tarragon írta...

Óh, ne csináld már, éhen halok :D

szepyke írta...

Sedith, kakaón megy végig. Mindjárt megnézem, hogy mit írtam, de nálam a forró sütőbe megy, és végig azon is marad. Úgy befűti a konyhát meg a lakást az 5-6 óra sülés közben, hogy ihaj. És azt is szoktam, hogy amíg sül, beteszek mellé mindent, amit meg akarok sütni, mert nem oszt, nem szoroz, hogy mi van még mellette. Ilyenkor előre megcsinálom a nagy darab krumplikat, amit héjában sütök. Most ment mellé (értsd, külön edényben a sütőbe) cékla, de mehet mellé gesztenye, bármi, aminek ez a forró sütő kell...
Nagyon egyszerű, ne félj tőle, viccesen túllihegik. Szerintem elronthatatlan! És igen, tényleg csak annyi vele a munka, hogy feldarabolod a hagymát, megmosod a babot és a gerslit, begyújtod a sütőt. Utána óránkánt ránézel, esetleg pótolod hozzá a vizet, megkavarod. De ha eleve bő vízben teszed fel, még annyi sem. Én már csináltam úgy is, hogy egyszer sem kavartam meg, semmi baja nem lett, mondjuk ott eleve jó bő víz volt rajta. Ne félj tőle, tessék megcsinálni!:)

Kata, ez jó. Illetve, nekünk ízlik. Nem tudom, hogy mitől lenne autentikus, talán a libától? Én azt nem szeretem, és horror drága is...
Ha száraznak találod, valami zsírosabb húst tegyél bele, vagy plusz kis zsírt, de a füstölt pulykával is tökéletes, és a hús pazar lesz benne, szinte szétomlik, annyira megfő/sül benne!

szepyke írta...

Mandy, van még, küldjek? Ablak?

DebiGabi írta...

Nekem is jöhet,ha van még!!!!
IMÁDOM!
De még soha nem készítettem, mert mindig Anyukám alkotja:)))

jókaja írta...

Én autentikus személytől tanultam, de nem kóser módon főzöm. Annyit tennék hozzá, hogy nem kell full gázon mennie, ha felforrt benne a víz, mehet takarékra is, a szomszédok meg fűtsenek csak maguknak :-)
Aki szereti zsírosan, vegyen csülköt hozzá.

jókaja írta...

Lemaradt: ha sietős, a tűhely lángján fel kell forralni és csak akkor betenni a sütőbe. Így akár 4 óra is elég neki, de ez az abszolút minimum.

Araniel írta...

Még nem ebédeltem, úgyhogy ez így most nekem kicsit erős volt és szinte nyalogatom a monitort^^"" Nagyon tetszik^^

Chef Viki írta...

A betyárját! Még soha az életben nem csináltam ilyet, de felettébb kedvelem a tömény, férfias kajákat :-)))

Most úgyis dög hideg van, kifejezetten jólesne...

christaylor írta...

Imádom a sólet minden alkotórészét külön-külön is, de így együtt meg isteni finom. Csak tényleg kár, hogy olyan lassan készül el és nehéz kivárni, míg végre enni lehet belőle :(

Szamóca írta...

Évekkel ezelőtt én is hasonlóképpen készítettem a sütőben csak römmertopf-ban. Mostmár viszont - lehet, hogy megköveztek érte - kuktában készítem. Beledobálok mindent és a gázrózsa meggyújtásától számítva max egy óra múlva már készen is van. Ízre ráadásul ugyanolyan, mint a sütőben készült több órás változat.

mandy tarragon írta...

szepy: nyitom :)

Daisy írta...

Nálam is tervbe van véve, mert a füstölt pulyka lassan kiszárad a spájzban. Évente egyszer szoktam én is főzni. Autentikus a libazsírtól és füstölt libahústól meg a töltött libanyaktól. A tojást én belefőzöm és a sok órás főzés után érződik az ízén.

szepyke írta...

DebiGabi, nem fogod elhinni, van még. Képzeld, a csomagtartóban lakik, mert nem fért be a hűtőbe... Tulajdonképpen, ha valahol összefutunk, bármikor meghívhatlak egy tányérnyira, csak jég hideg szegénykém...:))))

Jókaja, jé, erre nem gondoltam, hogy felforralom a gázon. Mondjuk, nekem pont akkora az edény, amibe teszem, hogy tele van vízzel, és felforralva magamra önteni...:) Mondjuk, ezt meg lehet önteni, megkérem a lakásban lévőket, ők öntsék magukra helyettem...:))

Viki, semmi extra, csak sokáig készül, és igen férfias kaja!:))

Christaylor, hát, igen. Sokáig készül, ez így van, de érdemes kivárni!:)

Szamóca, miért köveznénk meg? Nekem nincs kuktám, valahogy soha nem akartam, de ha nincs különbség az ízében, akkor tényleg jó ötlet, hogy lerövidül az idő.

Mandy, ott van, jó étvágyat!:)

Daisy, én nem éreztem semmi más ízt a tojáson. Mondjuk én akkor sem érzem, hogy más íze lenne, ha a sokna főzőlevében főzöm...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...