2009. december 2., szerda

Sertéspörkölt szalonnán pirított savanyúkáposztás nokedlivel


Sertéspörkölt szalonnán pirított savanyúkáposztás nokedlivel



Én, mint húsevő, nagy pörkölt elkötelezett vagyok... A jelszó ezen étellel kapcsolatban a bármikor. Most egy extrább körettel készült, amit egyik kedvenc éttermemben szolgálnak fel így.

A sertéspörköltről már írtam ITT, tehát, ezt most nem írom le.

A köret viszont...

Baconos, savanyúkáposztás, nokedli. Vagy galuska. Nekem nokedli. Nálam a galuska az a levesbetét, ez a dolog a nokedli névre hallgat.

Elkészítése megint roppant izgalmas, mert nem mérem ki csak a vizet hozzá. Konkrétan, ahány darab tojásból készül, annyiszor egy deci hidegvíz kell, illetve egy kevés só, és liszt.




Tehát, a hozzávalók:
  • 3 tojás
  • 3 dl hideg víz
  • liszt (amennyit felvesz...)
  • savanyúkáposzta
  • szalonna/bacon
Egy nagy lábosban fedő alatt vizet forrásig melegítek.

A nokedlihez a vizet kimérem, egy arra alkalmas edénybe öntöm, egy külön pohárba beleütöm a tojásokat, majd, ha nincs velük gond, mehetnek a vízbe. Sózom és keverem. Lisztet öntök hozzá, de csak szépen adagokban. Mindig jól elkeverem, és csak utána öntöm hozzá a következő adagot.

A tészta sűrűsége olyan legyen, hogy a nokedliszaggatóra kiöntve ne vándoroljon le róla, legyen rugalmas, kb a nagyon sűrű palacsinta tésztára emlékeztessen.

Ha jól elkevertem, kicsit félre szoktam tenni, hogy pihenjen, de akár rögtön is dolgozhatok vele.
A nokedliszaggatót a forrásban lévő vízzel teli edény tetejére teszem, és kiszaggatom a nokedlit. Ha egy adag kifőtt, megvárom, hogy a víz újra felforrjon, majd akkor kezdek neki a következő adaghoz. Ezt addig ismétlem, míg a tészta el nem fogy. Közben a kifőtt nokedlit mindig egy szűrő segítségével kiszedem a vízből, egy mélyebb edénybe öntöm, kicsit meglocsolom olajjal, hogy ne tapadjon össze, majd lefedem.

Amíg a nokedlink fő, egy serpenyőben egy evőkanálnyi olajon a kis darabokra vágott szalonnát pirítom, majd rádobom az aprított savanyúkáposztát és jól összemelegítem őket.

Ha mindennel készen vagyunk, a nokedlit és a szalonnás, savanyúkáposztás egyveleget összeöntöm és kicsit összemelegítem őket. Elvileg készen vagyunk, már csak tálalni kell!



Nagy előnye, hogy előre is elkészíthető, mert remekül melegíthetőek együtt.

Még valami. Eddigi életem során kb ötször bontottam fel romlott tojást. Az elsőt az egyik legfontosabb orra előtt ütöttem bele a serpenyőbe az abban sülő sonka mellé... Aznap nem otthon ettünk. Ha valaki bontott már fel rossz, romlott, esetleg záptojást, soha nem felejti el sem a látványt, sem a szagot... Bocsánat, de leírom, én majdnem elhánytam magam, amíg a serpenyőt a wc-ig vittem, hogy oda ürítsem a tartalmát. Még hosszú, hosszú órákig megmaradt a szaga... A látványa sem volt rossz... Feketés trutyi, amiből persze jutott mindenhova, úgyhogy a konyhát is takarítani kellett... Ez volt az első...
Még nem tanultam rögtön a dologból, ha jól emlékszem még kétszer futottam bele abba, hogy nem külön törtem fel a tojást, hanem zutty, bele, amibe kellett...

Ezek általában aznap, azaz (elvileg) frissen vásárolt tojások voltak mindig...

A lényeg, hogy nem vicc, a tojást érdemes külön-külön felütni, hogy ellenőrizhessük, hogy minden rendben van e vele.
Kívülről egyiken sem látszott, talán az utolsó darabnál lehetett érezni, hogy valami nincs rendben vele, mert furcsa érzés volt, ahogy megráztam, mintha az egész egy nagy darabban lett volna a héjon belül...

Jah, ami azért érdekes... Általában azok vannak többségben, akik még életükben nem láttak romlott tojást... Hogy nekem miért jutott ez az öt megtisztelő darab, nem tudom, de majd elgondolkodom rajta...


És még valami... A nokedli szaggatás után a szaggatót, illetve azt a valamit, amivel a nokedlitésztát "gyurmáztuk" csakis hideg vízbe áztassuk be, különben soha nem vakarjuk le a tésztát róluk. A hideg vízben szépen leoldódik, de ahogy meleg vizet kap, szó szerint ráköt arra, amin van! Tehát, hidegvíz!!!!!



16 megjegyzés:

jókaja írta...

Ez a köret nagyon jó! Fogyózók a noklit el is hagyhatják belőle :-)

Valahogy a pörkölt nekem alapból marhahús (= lábszár), esetleg vad, vagy különböző, véleményeket megosztó húsfélék, mint szív, esetleg pacal, köröm - két utóbbi együtt az igazi.

Pedke írta...

Nagyon jól hangzik és jól is nézki! Kipróbálom, mert még ebben a kombinációban nem ettük.

Süti Bazár írta...

Eszméletlen jó lehet így együtt, még nem hallottam soha ezt a kombinációt.
Nekem egyszer volt szerencsém záptojáshoz, valóban megrázó élmény, nem konyhába illő. De van más. Még gyerek voltam, mikor a nagymamám egyszer egy olyan tojást ütött fel, amiben már félig ki volt fejlődve a kiscsirke. Ott himbálózott a szárnya. Tudod mit? Akkor már inkább a záptojás :)))

andrea írta...

Te aztán nem viccelsz! Fantasztikusan néz ki!

Kiskukta írta...

Díjat érdemelsz a rengeteg ajándékért amit a blogodra felpakoltál! Néz át hozzám kélek!

Wise Lady írta...

Ez nagyon érdekes köret tényleg. Pörkölthöz jól illik. Még nem hallottam róla.

Lilla írta...

hát én ötnél több rossz tojásnál tartok. igazán durva klasszikus záptojáshoz 1x volt szerencsém, de az hogy "nem tökéletes" a tojás elég gyakran előfordul. hugi szerint "vadászkutya" vagyok, iszonyat alaposan megszagolgatok minden egyes egyesével feltört tojást. és viszonylag ygakran van köztük oylan ami már szagosodik, pedig elvileg sok nap múlva jár csak le.
az nekem is parám, hogy ne legyen benne kiscsirke, de a nagyüzemi tojás nem látot kakast. annak is van előnye....

Garffyka írta...

Egy ilyen köret mellé már nem is kell semmi, ez magában főétel! Mondtam már, hogy imádok minden savanyúkáposztás ételt? :)

sedith írta...

Díjat osztogattam neked! :)

erős ildikó írta...

Na ez az étel nekem a csillagos hatos!
Remek, magyaros, téli íz, köszi!:)

Moha írta...

Istenem tegnap este megettük a maradék savanyúkáposztát:(
Pedig ez nekem pörkölt nélkül is jöhetne, csak úgy,magában!
Nagyon jól fest!

szepyke írta...

Jókaja, nekem meg először sertés, és ha muszáj, akkor marha...de csirke soha. Azt nem szereretem.

Pedke, mindenképpen próbáld ki, ütös, de Isteni is egyben!:)

Yasmine, jesszusom, szárnyai? Brrrrr!

Andrea, köszönöm!:)

Kiskukta, köszönöm, rögtön megyek!:)

Wise Lady, én sem ettem addig, amí az étteremben nem csináltak ilyet. Azóta szinte mindig ezt kérem... Imádom!

Lilla, nekem az első volt a legdurvább, attól majdnem rögtön elhánytam magam én is... Rettenetes látvány, és a szaga...Brrrrrrrr!:)

Garffyka, akkor már csak a savanyúshoz kell elzarándokolnod. (Nah, meg persze a henteshez...:)))

Sedith, rögtön megyek, köszönöm!!:))

Napmátka, igen, ez így mind együtt!:)

Moha, igen, magában is imádnivaló kis kaja... Rá egy kis tejföl, és ........ Jáááááj:)

Delish írta...

A koret marhajo, ki fogom probalni koszi!! a poriert nem rajongok...:)
en meg sose futottam ossze zaptojassal, eszembe tartom az intesedet :)

L.Krisztina írta...

Na ide értem én is :))
Ez szuper kaja olyan rusztikus /na milyen jelzőt találtam:)/ A káposztát imádom minden formában :)
A nokedlit én nem vízzel, hanem tejjel szoktam készíteni, a különbséget szerintem csak én érzem, de nekem jobban ízlik:)))

L.Krisztina írta...

Ja záptojással vagy romlott tojással még nem találkoztam, :)pedig nagyon sok tojást használok, Ebből kiindulva én nem szoktam külön felütni a tojásokat. Na ezt most leírtam ide, fogadjunk a héten találkozni fogok egy rossz tojással:))

szepyke írta...

Delish, akkor nagy szerencséd van tojás ügyileg...:)

L.Krisztina szerintem a titkos tojásromlasztó brigád már feni rád a következő borzadványát, hogy így leírtad, hogy még soha...
Mondjuk, nagy mákod van. Én nem tudom, hogy hogy szedtem össze ennyi gusztustalan példányt...:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...